Jestem dość starym wyjadaczem HoMM II oraz HoMM III.Bardzo podobają mi się wasze pomysły, chociaż niektóre przemilczę. Nie mogłem się powstrzymać i kiedyś zrobiłem listę zamków ( jeszcze jak robiono HoMM V, ale po ich wyjściu co nieco dopracowałem ) i chciałem teraz przedstawić tę listę. Sądzę, że alternatywne ulepszenia to całkiem niezła rzecz aczkolwiek w HoMM V trochę przeholowali ( oczywiście to tylko moje zdanie ). Można by oczywiście zrobić dwa ulepszenia, ale po wybraniu jednego z nich drugie byłoby już nie dostępne. To trochę jak z HoMM IV tylko, że tam nie było ulepszeń, tylko wybór jak każdy wie. Także prezentuję tu moją listę ( ukośnik jak się pewnie domyślicie to wybór ulepszenia danej jednostki )
1. Zamek - Rycerze ( moc ) i Kowale ( magia )
1. Chłop -> Kosynier / Żołdak
2. Tarczownik -> Ciężki Tarczownik / Pawężnik
3. Procarz -> Kusznik / Łucznik
4. Włócznik -> Halabardzista / Pikinier
5. Topornik -> Miecznik / Zbrojny
6. Kawalerzysta -> Ciężki Kawalerzysta / Husarz
7. Mistrz Miecza -> Królewski Mistrz Miecza / Kawaler Królewskiego Miecza
2. Katedra - Kapłani ( moc ) i Klerycy ( magia )
1. Giermek -> Armiger / Adiutant
2. Łowczyni -> Łowczyni Demonów / Łowczyni Bestii
3. Gryf -> Gryf Bojowy / Gryf Zbrojny
4. Pegaz -> Srebrny Pegaz / Pegaz Posłaniec
5. Kapłan -> Kapłan Polowy / Kapłan Bojowy
6. Czempion -> Paladyn / Krzyżowiec
7. Anioł -> Serafin / Archanioł
3. Bastion - Czarodziejki ( magia ) i Łowcy ( moc )
1. Rusałka -> Południca / Wiła
2. Krasnolud -> Krasnoludzki Wojownik / Topormistrz
3. Biały Tygrys -> Królewski Tygrys / Cesarski Tygrys
4. Elf Szary -> Elf Zielony / Elf Wysokiego Rodu
5. Jednorożec -> Szafirowy Jednorożec / Szmaragdowy Jednorożec
6. Druid -> Starszy Druid / Wielki Druid
7. Ognisty Ptak -> Feniks / Słoneczny Ptak
4. Akademia - Czarodzieje ( magia ) i Alchemicy ( moc )
1. Gnom -> Gnom Kanonier / Gnom Kusznik
2. Kamienny Gargulec -> Granitowy Gargulec / Kryształowy Gargulec
3. Żelazny Golem -> Stalowy Golem / Tytanowy Golem
4. Mag -> Mag Bitewny / Arcymag
5. Wielki Orzeł -> Srebrnoskrzydły / Władca Przestworzy
6. Naga -> Naga Strażniczka / Naga Królewska
7. Gigant -> Tytan / Kolos
5. Wieże - Czarnoksiężnicy ( magia ) i Lordowie Mroku ( moc )
1. Centaur -> Centaur Stepowy / Centaur Bojowy
2. Rzygacz -> Plugawy Rzygacz / Szkaradny Rzygacz
3. Gryfor -> Czerwony Gryfor / Bitewny Gryfor
4. Meduza -> Straszliwa Meduza / Mroczna Meduza
5. Minotaur -> Wielki Minotaur / Strażnik Labiryntu
6. Hydra -> Hydra Głębinowa / Hydra Chaosu
7. Zielony Smok -> Czerwony Smok / Czarny Smok
6. Nekropolia - Nekromanci ( magia ) i Rycerze Śmierci ( moc )
1. Szkielet -> Kościany Wojownik / Kościany Łucznik
2. Ożywieniec -> Zombie / Cmentarnik
3. Duch -> Upiór / Zjawa
4. Wampir -> Alp / Książęcy Wampir
5. Licz -> Arcylicz / Kościej
6. Czarny Jeździec -> Czarny Rycerz / Upiorny Rycerz
7. Kościany Smok -> Drakolicz / Smocze Widmo
7. Twierdza - Barbarzyńcy ( moc ) i Magowie Bitewni ( magia )
1. Goblin -> Goblin Podżegacz / Hobgoblin
2. Ork -> Uruk / Urgohai
3. Wilczy Jeździec -> Wilczy Siepacz / Wilczy Grabieżca
4. Ogr -> Ogr Szturmowy / Wielki Ogr
5. Troll -> Troll Bojowy / Troll Oblężniczy
6. Cyklop -> Cyklop Zbrojny / Cyklop Pogromca
7. Rok -> Rok Gromu / Ziz
8 Bagienna Przystań - Władcy Bestii ( moc ) i Wiedźmy ( magia )
1. Reptilion Włócznik -> Draktilion / Reptilion Oszczepnik
2. Ważka -> Bagienna Ważka / Smocza Ważka
3. Moczarowy Pająk -> Truciciel / Sieciarz
4. Obserwator -> Czatownik / Baholder
5. Szaman -> Szaman Kości/ Szaman Wnętrzności
6. Wiwerna -> Jadowita Wiwerna / Siarkowa Wiwerna
7. Lewiatan -> Monstrualny Lewiatan / Potworny Lewiatan
9. Infernopolis - Heretycy ( moc ) i Cyrografisci ( magia )
1. Imp -> Chochlik / Diablik
2. Piekielny Ogar -> Czeluściowy Chart / Cerber
3. Piekielna Kusicielka -> Nikczemna Nierządnica / Diabelska Ladacznica
4. Demon -> Rogaty Demon / Skowyczący Demon
5. Bezdusznik -> Pożeracz Dusz / Wyklęty
6. Bies -> Czart / Diabeł
7. Przedwieczny Smok -> Starożytna Bestia / Bestia Otchłani
10. Lochy - Rozbójnicy ( moc ) i Upadli ( magia )
1. Gremlin -> Gremlin Kanonier / Gremlin Strzelec
2. Gnoll -> Gnoll Rębacz / Gnoll Maruder
3. Niewolnik -> Gladiator / Fanatyk
4. Nadzorca -> Biczownik / Herszt
5. Wielki Sęp -> Trupojad / Ścierwojad
6. Olbrzym -> Górski Olbrzym / Jaskiniowy Olbrzym
7. Behemot -> Krwawy Behemot / Wściekły Behemot
11. Ołtarz Żywiołów - Władcy żywiołów ( moc ) i Elementaliści ( magia )
1. Nimfa -> Wodna Nimfa / Drzewna Nimfa
2. Żywiołak Powietrza -> Żywiołak Wichrów / Żywiołak Burz
3. Żywiołak Ognia -> Żywiołak Dymu / Żywiołak Żaru
4. Żywiołak Wody -> Żywiołak Lodu / Żywiołak Kwasu
5. Żywiołak Ziemi -> Żywiołak Magmy / Żywiołak Diamentu
6. Żywiołak Energii -> Żywiołak Blasku / Żywiołak Cienia
7. Żywiołak Magii -> Żywiołak Arcymagii / Żywiołak Wszechmagii
Oczywiście na koniec kilka wyjaśnień:
1. Zamek typowo ludzki ( wzorowany na tym z HoMM II ). Nie ma tu istot innych niż ludzie. Ponadto przewaga jest tu mocy nad magią, choć Mistrzowie Miecza mają odporności na niektóre z zaklęć, co może świadczyć o używaniu magii w niewielkim stopniu.
2. Katedra to drugi ludzki zamek jednak współpracujący z Aniołami, Gryfami i Pegazami. Pogromcy demonów. Czempioni jak ich ulepszenia to jazda, tyle różniąca się od Kawalerzystów, że atakują mieczem, nie lancą.
3. Typowo bajkowy zamek również wzorowany na HoMM II. Mało oryginalny, tradycyjny.
4. Gnomy w Akademii zamiast Gremlinów. Gremliny bardziej kojarzą się jako małe, upierdliwe stworki przeszkadzające we wszystkim. Tytanowy Golem – od metalu, a nie wielkości. Giganty i Kolosy nie rzucają błyskawicami, jedynie Tytani mają taką zdolność. Akademia umiejscowiona jest na śnieżnych terenach ( dlaczego, wyjaśnię później ).
5. Kolejny powrót do tradycji. W Wieżach pojawiają się Rzygacze, ale czy to nie są gargulce? Ależ są, tylko że Rzygacze zostali stworzeni przez Czarnoksiężników, na wzór gargulców. Rzygacze są mniej odporni od swoich „kuzynów”, ale posiadają lepszy atak. A czym są Gryfory? Kolejna czarnoksięska mutacja. Gryfory są wielkości Gryfów, lecz nie posiadają ciała lwa, lecz smoka. Głowa i skrzydła pozostają orle ( czarne ).
6. Tu nie wysiliłem się za bardzo przyznaję. Zrzynka z HoMM III, ale cóż. Czym jest cmentarnik? To większy orzywieniec uzbrojony w kilof. Kościej jest ulepszeniem licza, poczytajcie o nim to się dowiecie czemu jest tak wysoko.
7. Twierdza, kolejna rewolucja. Rok? Co on robi tak wysoko? A siedzi sobie na gnieździe. Na poważnie Rok to olbrzymi ptak prawie równy wielkością co smok. Ulepsza się go w Ziza, równie wielkiego, mitologicznego ptaka. Co do reszty potworów to tradycyjnie. Cyklop Zbrojny jak sama nazwa wskazuje to Cyklop zakuty w zbroję walczący wielkim, zakrzywionym ostrzem, zaś Cyklop Pogromca lżej uzbrojony atakuje paraliżującym spojrzeniem. Trolle miotają głazami.
8. Bagienna Przystań jest wzorowana na Cytadeli z HoMM III. Zamek zamieszkiwany głownie przez wodno-błotne istoty. Przewodzą nimi jaszczuroludzie. Draktilion to silniejszy Reptilion uzbrojony w trójząb. Oszczepnik zaś zyskuję możliwość strzelania.
9. Infernopolis jakie jest każdy widzi. Nic nowego, no prawie nic nowego. Nie ma arcydiabłów. Od tak, nie pasowały jakoś. Zamiast tego jest Smok i Bestia wzorowane na tej biblijnej ( dlaczego nie, toż dużo jest koncepcji mitologicznych ).
10. Lochy, ale nie te podziemne tylko naziemne ( inaczej klatki, więzienie ). Zamek rozbójników to pustynne miasto, które zmusiło wyczerpaną atakami barbarzyńców Akademię do przeniesienie się do śnieżnych krain. Do rozbójników dołączyły się zdradzieckie gremliny, doskonale operujące technologiami magów. W dodatku mamy też tu Gnolle, które miały dość wilgoci i przeniosły się na pustynie. Bardzo im się spodobało życie grabieżców. Lochy to zamek może mało oryginalny, ale dający jakieś nowe możliwości.
11. Ołtarz żywiołów lub Wrota żywiołów. Jakie tam żywiołaki są, każdy widzi, nie będę komentować za dużo. Trudności były z żywiołem ognia, coś tam wydziergałem. Żywiołak wody na Żywiołaka Kwasu? Tak, nieco siarki i gotowe. Co się tyczy Żywiłaka Energii, to albo będzie to energia jasna bądź ciemna. Wiem, trochę przebajerowane, ale dobra.
Za uwagę dziękuję.