Dragonthan
Drogi Alchemiku, pytanie jest chybione ze względu na jednostki jakimi dysponują bohaterowie. Na bagnach nie mają kar ruchu tylko ci bohaterowie, którzy w swojej armii mają tylko i wyłącznie jednostki z cytadeli. W podanym przez ciebie przykładzie są jednostki mieszane. W takim założeniu pierwszy przejdzie 10 pól, drugi 8 pól. Aby drugi bohater pokonał 15 pól, musi mieć tylko gnole lub jaszczuroludzi albo ich obydwu. Na dodatek należy ujednolicić iż w przypadku pierwszego bohatera chodzi o strzelców neutralnych (Sharpshooter) a nie tych z zamku (tłumaczonych jako łucznicy, ale w RoE tłumaczonych jako strzelcy). W przypadku łuczników z zamku bohater przejdzie również 8 pól.
Drogi Dragonthanie, winnym wyjaśnienie. Nie grałem w żadną z polskojęzycznych wersji HoMM, a to poniekąd dlatego, że gdy gry te pojawiały się na rynku, ja w Polsce już nie mieszkałem. W związku z tym często jestem zmuszony korzystać z naszych stron poświęconych serii, w celu odnalezienia konkretnego tłumaczenia, a takie właśnie znalazłem dla Sharpshootera. Gdybym wiedział, że w RoE "Archera" (czy "Marksmana" ?) nazywano "Strzelcem", z pewnością skorzystałbym z innego przykładu, gdyż i tak jest on mało istotny.
Natomiast pytanie nie jest chybione, bowiem stwierdzenie "na bagnach nie mają kar ruchu tylko ci bohaterowie, którzy w swojej armii mają tylko i wyłącznie jednostki z cytadeli." jest nie do końca prawdziwe. ;)
Jak już wspomniałem, bohater z szybszą armią uszedłby mniej nawet gdyby poznał Logistykę.
Pozwolę sobie podmienić nieszczęsnych Strzelców na oddział o tej samej szybkości, np. Czarodziei (Enchanters), by uniknąć dalszych nieporozumień. ;)