Od razu poproszę o niekasowanie tego tematu, początkowo może on brzmieć podobnie do: "Czego wam brakuje w HIII". Bynajmniej nie chodzi mi o dodanie kolejnego takiego samego tematu. Już wyjaśniam! W temacie nie będziemy mówić o tym, że: przydałby się osobny zamek dla krasnoludów i gnomów, czy o tym, że dzienny przyrost jest lepszy i tak dalej.
Na wstępie powiem, iż Heroes II i III należą do typowych i bardzo ostrożnych kontynuacji przynoszących zmiany proste i oczekiwane. Najwięcej zmian zaszło w Heroes II (głównie z powodu nierozwinięcia pewnych pomysłów w "jedynce") oraz w Heroes IV (najambitniejsza część sagi, wprowadzającą wiele ciekawych rozwiązań, ich liczba była na tyle duża, iż konserwatyści nie zdołali zaakceptować tej części jako "godnej" następczyni "trójki").
A teraz przejdę do meritum.
Temat skupi się na drobnych mankamentach gry (jednakże poważnych jeśli o balans, czy przyjemność gry), które mogłyby zostać wyeliminowane w jakimś większym patchu.
Wady:
-możliwość zniszczenia katapulty
Przy większych armiach jej zniszczenie naprawdę nie jest trudne, zwłaszcza jeśli posiadamy w armii szybkie jednostki. W przypadku szturmu przeważających sił Cytadeli taka taktyka może okazać się bardzo skuteczna.
-wrota wymiarów i portal miejski
Posiadanie maga ze sporą ilością many oraz tymi dwoma zaklęciami na większych mapach daję przeogromną przewagę nad przeciwnikiem (ciekawe jest to iż w Heroes III ograniczyli liczbę rzucania "wrót wymiarów" do trzech na turę, ale to i tak o wiele za często)
-Brak karawan, nie kumulowanie się istot w siedliskach
Te dwie rzeczy sprawiają, iż legowiska nie odgrywają niemalże żadnej roli w czasie gry, konieczność chodzenia w każdym tygodniu do legowiska danej istoty, wykupowanie i wracanie do zamku w celu jej ulepszenia bardzo zniechęca od redukcji z siedlisk na mapie przygód. Gdyby istoty w siedliskach kumulowały się odegrałyby znaczną rolę strategiczną ponieważ gracz musiałby się zastanowić czy na pewno chce przejąć kontrole nad legowiskiem, ponieważ w wypadku niewykupienia potworów, może to zrobić przeciwnik (co w wypadku niewykupowania ich przez dłuższy czas może okazać się dla gracza zgubne).
-Niektóre premie np. Archanioł ma 150% obrażeń na Arcydiabła
Albo ani Archanioł, ani Arcydiabeł nie powinni móc atakować się w pierwszej turze (z powodu obniżenia ich szybkości), albo należy (co jest bardziej rozsądne) zlikwidować te premie, które powodują jeszcze większą przepaść między potęgą Zamku wobec słabości Inferna.
-Możliwość robienia tzw. „łańcuszków” bohaterami
Jest to możliwość błyskawicznego przenoszenia armii przez duże odległości w ciągu jednego dnia. Robimy to w ten sposób: kupujemy dużo bohaterów, jeden z nich wykupuje armię podczas populacji, następnie przekazuje ją innemu, wysuniętemu o 1 dzień marszu od zamku, ten daje kolejnemu (i tak dalej), aż armię z populacji otrzyma nasz główny heros.
Absurd, wydłużający rozgrywkę.
-Raczej słaby balans gry, niektóre elementy są bardzo trudne (np. obleganie zamku Cytadelą)
-Niemożność wybrania jednostce konkretnej akcji (ruch, strzał, walka wręcz, rzucanie zaklęcia)