Specjalnie piszę o tym publicznie – tak żeby jak najwięcej osób widziało i mogło zabrać głos albo reagować. Mogę sobie na to pozwolić, bo ten post nie wyjawia niczyich tajemnic.
To już było wałkowane od 10 lat, jak nie więcej – Jaskinia upada, to nie to co przed wielkim padem, i tak dalej. Dzisiaj rano fantazjowałem o zrobieniu fachowej analizy – z wykresami – i wygłoszeniu tego np. na XII Konwencie w 2015 przed finałem w karczmie. Dochodzę do wniosku, że tu może chodzić nie (tylko) o Wielki Pad i Wielką Ciszę. Ostatecznie ten portal istnieje dzięki grom i to od rynku gier zależy, co tu się będzie działo.
W dość krótkich latach 1998–2003 NWC zrobiło, a 3DO wydało falę fantastycznych (albo chociaż bardzo głośnych) gier: od 1998 MM6 i co roku nowa część aż do MM9 w 2001; H3 i Chronicles w latach 1999–2000, Heroes IV 2001–2003, wreszcie trochę spin-offów: QftDBS (Quest for the Dragonbone Staff dla niewtajemniczonych), MM8 na PS2 i Arcomage, Legends, Crusaders, Warriors, Shifters, Dragon Rage, chociaż te wszystkie wariacje przyczyniły się raczej do klęski 3DO i nie były żywo dyskutowane.
Właśnie te złote lata serii – przed padem – to była też złota era JB. To właśnie wtedy JB miało najaktywniejszą Osadę i chyba jedyny raz w historii robiło aktywnie turnieje. Gdzieś do roku 2004 szybko powstały serwisy Heroes I-IV a nawet planowane Heroes V od NWC, turnieje do nich, Krypta, WoG, MM7–8, Crusaders, Osada, Forum z bazą Jaskiniowców i dodatkowe bajery jak Przewodnik, Biblioteka, Heroesland i pewnie masa innych guziczków ze starej strony głównej z wielkim behemotem. :-) To był rozwój naprawdę gwałtowny.
Jeszcze dość krótko po padzie – gdzieś 2006–2008 – JB i cały fandom Heroes były całkiem aktywne: wskrzeszenie, wydanie Heroes V, pojawienie się fali modów do Heroes III, od 2008 WoH, turnieje PAH. PAH3 od Eru trochę się ciągnęło jeszcze kilka lat, ale tego już chyba nikt nie pamięta. Potem Jaskinia była wręcz przedmiotem narzekań Pentacza i Black Mosesa (trochę słusznych), że to strona nie wiadomo o czym i nie zaspokaja potrzeby turniejów (którą świetnie zaspokoili). Inna sprawa, że od tego czasu praktycznie nie powstały żadne nowe serwisy – oprócz odświeżonego Heroes IV Mosquy, Heroes V Nuka, Heroes VI i VII robionych na bieżąco, wreszcie MM6 mojej skromnej osoby (i innych), Kroniki, reformy Krypty. To nieporównywalnie mniejsza aktywność niż przed padem. JB zostało też w tyle za innymi stronami – np. Tawerna systematycznie się rozbudowywała przez te lata, a KG rozkwitło: łącznie tworząc kilkanaście nowych serwisów. Heroes3.eu zdążyło rozkwitnąć i upaść w międzyczasie, ale to m.in. przez wtórność i wąskość tematu – spełniło swoją rolę, czy ćwiczenie techniczne twórcy.
Ubisoft wydaje gry w zupełnie innym trybie niż 3DO. Zobaczmy: na Heroes V trzeba było czekać tylko 3 lata (licząc od ostatniego dodatku do Heroes IV), na Heroes VI też (licząc podobnie od TotE), a Heroes VII wyjdzie podobnie późno. Żadna z tych gier nie wywołuje w Polsce takiego szału, jak Heroes III. Widać to dobrze po liczbie postów: dział H3 ma ich 60 tys., a inne najwyżej kilka tys. W międzyczasie Ubi wydaje „gry pocieszenia” w oczekiwaniu między kolejnymi hirołsami: Dark Messiah w 2006, Heroes Kingdoms i Clash of Heroes po Heroes V, teraz wreszcie Heroes Online, MMX i DoC po Heroes VI, a więcej nie będzie. Każda z tych gier wzbudza jeszcze mniejsze zainteresowanie niż kolejne nowe Heroes.
Podsumowując: tu nie chodzi tylko o wielki pad, o administrację (MiB rządził po padzie i to on ustanowił rekord postów na ponad 2 tys., a Tabris po padzie też napisał chyba ponad 1000), nie chodzi też tylko o wiek użytkowników, ale o *gry*. Nie ma legendarnych gier – nie ma wielkiego forum o grach, to proste. Jest gra dziesięciolecia, jeśli nie stulecia (Heroes III i pokrewne – szanuję fanów Heroes II jak Avonu i Heroes IV jak Tab, Sandro, Mosqua i Alistair) – to jest setka użytkowników, którzy marzą tylko o tym, żeby budować kolejne komnaty, pisać i komentować. To se ne vrati.
Jak mówiłem, to tylko hipoteza – że wszystko zależy bardziej od rynku gier, a kryzys nie zaczął się od padu, tylko trochę po nim. Najchętniej bym to zobaczył na wkyresie:
1. Liczba postów i wejść na całym JB – od zawsze do teraz
2. Liczba wejść na konkretne serwisy i postów w konkretnych działach - też od zawsze
3. Porównanie z innymi serwisami przez te lata – Tawerna, KG, WoH, itd.
4. Aktywność konkretnych użytkowników – kto kiedy przychodził, a kiedy odpadał. Można by zobaczyć, jak ewoluował „ranking” najaktywniejszych. Przed padem chyba tylko Acid przebił próg 1000 postów, za to teraz paradoksalnie jest więcej użytkowników, którzy mają po kilkaset-tysiąc postów i więcej.
5. Jak ta aktywność korelowała z wydawaniem kolejnych gier.
Na takich wykresach byłoby jasno widać ciekawą hipotezę, którą chyba kiedyś wysunął Enleth albo Vandergahast – że wielu weteranów i gerontów, którzy dawniej pisali, już nie piszą, ale dalej odwiedzają JB. To byłoby widać, gdyby liczba nowych wejść spadała wolniej niż liczba nowych postów.
Ciekawym indykatorem aktywności JB jest też CI, o którym przypomniał mi Tullusion. Za WorldDragona w latach 2003-5 był to dwutygodnik i tygodnik, potem za Druidkota w 2006-8 dwumiesięcznik, wreszcie od 2009 raczej półrocznik i rocznik Tullusiona.
Chętnie te wszystkie wykresiki w Excelu i prezentację w PowerPoincie albo LaTeX-u zrobiłbym sam, gdybym miał dostęp do gotowych danych np. w tabelkach - ukłon w stronę Ghulka i Crazy’ego.
Pozdrowienia i zapraszam do dyskusji.