Imperium

Behemoth`s Lair

Edytory do HoMM V i VI

Permalink

Ja dodam od siebie, że w porównaniu z edytorami do H3 czy H4 edytory map dla nowszych części są nie tylko bardziej skomplikowane (to akurat jest zrozumiałe, środowisko trójwymiarowe, nowy developer, zmiany w mechanice gry), ale wolniejsze w działaniu. A przynajmniej dla mnie. W moim przypadku edytor do H5 nie jest taki zły, ale ten do H6 często się zawiesza, ładowanie się poszczególnych obiektów, czy też inne czynności - to wszystko trwa o wiele dłużej, co potrafi zniechęcić. Edytory do H3 i H4 są o wiele bardziej intuicyjne i przejrzyste, praca w nich jest o wiele przyjemniejsza. Poza tym dochodzi tu jeszcze kwestia stażu, czyli to o czym pisał Hayven. Kiedyś nie było H5 i H6, mapy powstawały dla starszych części, a teraz, jeśli ktoś już przywykł do starszych edytorów, to moim zdaniem marne szanse aby z dnia na dzień się przerzucił, zwłaszcza, jeśli nowsze części niekoniecznie mu się podobają.

A ilość to nie wszystko. Nie grałem w mapki zawarte w zbiorach Tawerny, więc nie mogę ocenić ich jakości, ale wspomnę, że nowe, porządne mapy wymagają czasu, zwłaszcza przy co raz to bardziej skomplikowanych edytorach. Sam kiedyś próbowałem tworzyć mapy, dobre mapy i wiem, że to nic prostego. Aczkolwiek gdybym pracował w nowszych edytorach idę o zakład, że powstałoby o wiele mniej i po o wiele dłuższym czasie.

Poza tym starsze części istnieją dłużej, więc mapy do nich powstają od dłuższego czasu i to w prostszych w obsłudze edytorach, czasem też tworzone są przez "weteranów", zarówno danej części jak i edytora. A że w Heroes III ludzie wciąż grają, wciąż się grą interesują, to mapy będą powstawać. Tak samo jak nowe modyfikacje do gry. Tak więc to nie jest niesprawiedliwość. Wszystko jest w porządku.

To nie hemoglobina, nawet nie mistyfikacja.
Taka sytuacja.

Liczba modyfikacji: 2, Ostatnio modyfikowany: 7.05.2013, Ostatnio modyfikował: Fentrir

Permalink

Heroes VI na etapie tworzenia terenu i lokacji jest do ogarnięcia w trzy tygodnie (można się szybko wprawić). Kwestią pozostaje sensowność nanoszenia ogromnej ilości obiektów. Fragmenty mapy niewiele kilobajtów zajmują jednak jak to w przypadku takiej grafiki skumulowane ciężko się wczytują już w fazie edytora.
Widziałem w opcjach górny limit dla map ustawiony na 60000 kb. Już podczas otwierania 2-3 mb mapach ciężko się cokolwiek sczytuje, a o odpaleniu czegoś w tle (IE czy winamp lub word) raczej mowy nie ma. A sprzęt mam nienajgorszy (choć pewnie by się coś dołożyć przydało).
Jeśli takie hece dzieją się już przy 2 mb to co przy mapach 10-20 megowych?

Permalink

Nad słabą jakością edytora map do H5 i H6 ubolewają sami autorzy.

Jich

Heroes VI na etapie tworzenia terenu i lokacji jest do ogarnięcia w trzy tygodnie

Edytor do H3 jest do ogarnięcia w całości w kilka godzin :P

Ratinis

Zbiory map z Tawerny uświadomi ci, Drakeburn, że edytor H5 i H6 wcale taki trudny w obsłudze nie jest. Mało tego! Heroes III ma tylko sześc map!

A jaka jest całkowita liczba nieoficjalnych map do H5 / H6? Bo do H3 idzie w tysiące...

Pozdrawiam

MiB


Permalink

MiB

Nad słabą jakością edytora map do H5 i H6 ubolewają sami autorzy.

Jakoś nie słyszałem nigdy, żeby któryś z autorów H5 narzekał na edytor, czyżby coś mi umknęło?

Ponadto jakość edytora do H5 w żadnym wypadku nie jest słaba!
Edytor h5 daje tworzącemu największe możliwości ze wszystkich wydanych do tej pory edytorów - to jest fakt. Cuda jakie można wyczyniać tym narzędziem są bez porównania bardziej zaawansowane od tych, które mieliśmy dostępne w poprzednich odsłonach.
Niestety faktem jest również, że aby ogarnąć pełnię możliwości tego edytora trzeba poświęcić na to sporo czasu. Podkreślam "pełnię możliwości", bo stworzyć mapkę H5 na poziomie edytora H3 wcale nie jest tak trudno! Jedyną prawdziwą wadą jest złożoność zaawansowanych możliwości - nie mniej w zamian za to co dzięki temu zyskujemy jest to zrozumiałe(a przynajmniej dla mnie). Jak to mówią "bez pracy nie ma kołaczy", a człowiek z natury leniwy, więc podobnie jak z samą grą - nie chce mu się zazwyczaj tego edytora ogarniać. Przecież łatwiej napisać, że gra czy edytor jest gupia, niż poświęcić czas na jej poznanie.

Dlatego właśnie mapek do H5 jest mniej, a nie dlatego że edytor jest słaby...


Liczba modyfikacji: 5, Ostatnio modyfikowany: 13.09.2013, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Ciekawe. Jesteś pewien Dagon, że ten z piątki jest lepszy niż z czwórki? Bo jakoś tak zawsze trafiam na opinie, że czwórkowy jest najlepszy w ogóle. Chodzi mi oczywiście o możliwości, nie o wygodny interfejs.


Permalink

Tak. Rozwijając poprzednią wypowiedź, mam na myśli głównie możliwości, których nie było w poprzednich odsłonach:
- Jedną z takich możliwości jest tworzenie własnych pól bitewnych. W swoim czasie niejaki Mantykor stworzył cały pakiet pięknych terenów na których można toczyć bitwę. Wykorzystał przy tym elementy, które normalnie można zobaczyć tylko na mapie przygody, w zamkach czy podczas oblężeń. Wykorzystał nawet same jednostki, które teraz służą jako ozdobna wisienka na torcie ;)
- Zmiana statystyk jednostek, artefaktów, zdolności, tekstur - wszystko to można uzyskać dzięki prostym programikom takim jak notatnik, HVAGMM, a następnie w edytorze wprowadzić to do mapy na stałe.
- Tworzenie bohaterów do trybu pojedynku - fakt faktem, w poprzednich herosach nie było tego trybu więc i takiego generatora być nie musiało, niemniej jest to przyjemna opcja :)
- Możliwość stworzenia kilkuetapowych bitew, których niestety sam osobiście nigdy nie tworzyłem.

Ale są też skrypty, których zrozumienie daje prawdziwe pole do popisu. Wymienię kilka elementów, które są użyte w Arenie h5, a które przychodzą mi na myśl w tym momencie.
- teleport bohatera w wybrane miejsce, w wybranym czasie.
- odsłonięcie wybranych fragmentów mapy.
- ustalenie liczby surowców do pożądanych ilości.
- dodanie zupełnie nowych jednostek.
- podpięcie pod logistykę(albo inny dowolny skill) skryptu dodającego artefakty.
- zmiana właściwości obiektów mapy terenu, jak np. kapliczki zaklęć, obozy i wieże treningowe.
- przekazywanie doświadczenia z jednego bohatera na drugiego.
- na innej arenie(HRTA) stworzono również zaawansowany mechanizm eliminacji poszczególnych ras.
To jest to co w tym momencie przychodzi mi do głowy na podstawie Areny, którą współtworzyłem, ale oczywiście jest tego znacznie więcej.


Liczba modyfikacji: 3, Ostatnio modyfikowany: 13.09.2013, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

MiB

Nad słabą jakością edytora map do H5 i H6 ubolewają sami autorzy.

<[Jich: Heroes VI na etapie tworzenia terenu i lokacji jest do ogarnięcia w trzy tygodnie

Edytor do H3 jest do ogarnięcia w całości w kilka godzin :P

Chodziło mi bardziej o kwestie wprawienia się.
1. Edytor ma paskudnie poukładane i pomieszane lokacje,
2. Brak "suwaków" do niższych części w zakładakch (przez co często można coś przypadkowo wcisnąć w trakcie przesuwania w dół)
3. Brak animacji obiektów (jak w HOMM III i IV a jedynie, nic nie mówiące nazwy) Tego trzeba nauczyć się na pamięć i to właśnie zajmuje kilka tygodni.

A jeśli już o edytorze H6 mowa to mam pytanie: Czy istnieje możliwość stworzenia mostu (poza opcją square visibility) w taki sposób że można przejść górą po moście oraz pokonać to samo pole pod mostem (tak jak w HOMM-IV)?

Permalink

Edytor do H5 jest fantastycznym narzędziem, a w połączeniu z umiejętnością modyfikowania gry i swoistą inteligencją, można za jego pomocą wyczyniać cuda.

Dagon

- Tworzenie bohaterów do trybu pojedynku - fakt faktem, w poprzednich herosach nie było tego trybu więc i takiego generatora być nie musiało, niemniej jest to przyjemna opcja :)

Można też robić to ręcznie, można wtedy dodawać portrety bohaterów ze scenariuszy i kampanii, dawać im niestandardowe doświadczenie, modele itp. ;)

Co do skryptów, to ich możliwości są IMO praktycznie nieograniczone - wieloetapowe bitwy również zostały po prostu zaskryptowane, można nawet stworzyć wedle woli scenariusz składający się tylko i wyłącznie z ciągu zaskryptowanych starć :D

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 14.09.2013, Ostatnio modyfikował: Hayven

Permalink

Czy w edytorze do h5 da się zwiększyć doświadczenie, które po bitwach otrzymują gracze komputerowi? Lub dodawać np. jednostki wszystkim bohaterom komputerowym co tydzień? I uzależnić to od poziomu trudności gry?


Permalink

Taro

Czy w edytorze do h5 da się zwiększyć doświadczenie, które po bitwach otrzymują gracze komputerowi?

Tutaj akurat wątpię :/

Taro

Lub dodawać np. jednostki wszystkim bohaterom komputerowym co tydzień?

Podejrzewam, że tak - coś w stylu "if HasPlayerHero (xxx) then giveheroarmy (xxx) end; NewDayTrigger (Day1, nnn)" (podane ogólnikowo i pisane na szybko przez nowicjusza w skryptowaniu ;P)

I uzależnić to od poziomu trudności gry?

Tutaj na pewno tak (x*diff)

Permalink

Wtrącę się :)

Co z tego, że ten "wspaniały" edytor do jakże "cudownej" gry, jaką oczywiście jest Heroes V, posiada niebywale "fantastyczne" opcje skoro tylko nieliczni potrafią je w pełni wykorzystać. Jeśli ktoś sądzi, że Edytor map powinien być niesamowicie rozbudowany kosztem użyteczności, to dalsza rozmowa jest zbędna.

Moje pierwsze spotkanie z owym narzędziem było zarazem ostatnim. Miałem ogromne kłopoty by ogarnąć cokolwiek. Za to odpalając edytor do Heroes III bądź IV, nie mam żadnego problemu. Wszystko jest logiczne, intuicyjne. Czy nie tak właśnie powinno być?

Permalink

Tutaj zgodzę się z Mateuszem - jeśli edytor do H5 / H6 potrafi ogarnąć tylko garstka wybrańców, to oczywistym jest, że map pojawi się niewiele. Jasne - mogą być znacznie bardziej zaawansowane i rozbudowane niż te z H3 / H4 (ale to możliwość, nie reguła!), ale nadal będzie ich niewiele. I taką właśnie sytuację mamy dziś.
Pamiętajcie, że H3 praktycznie nie dało się modować aż do pojawienia się WoGa (a później się dało, ale nie było to łatwe), a zaangażowała znacznie więcej fanów do tworzenia dodatków (w postaci map). I to przesądziło o sukcesie tego tytułu.

Pozdrawiam

MiB


Permalink

Hm, mi ciągle brakuje w edytorach opcji lub skryptów globalnych, które pozwalałyby modyfikować pewne ogólne cechy gry. H5 jak widzę tego tez nie ma.

Co ciekawe, w modzie Ironfist do h2, który ma niedługo wyjść takie skrypty będą możliwe. Czyli: nie daj jednostek konkretnemu bohaterowi, lecz wszystkim komputerowym bohaterom. To jest coś.

Mateusz ma rację. Edytor powinien być co najmniej zrozumiały, a najlepiej intuicyjny. W h4 do końca taki nie jest, ale skrypty da się opanować jeśli się chwilę posiedzi.

Ogólnie zastanawiam się czy wydawca celowo nie każe utrudniać edytorów, żeby wychodziło mało map i żeby ludzie mieli motywację do kupowania dodatków. Wiem, śmierdzi spiskiem, ale biznes to biznes.


Permalink

Proszę...
Nie uważam się za wybitnie inteligentną osobę, a już na pewno nie za "garstkowego wybrańca" i mniej więcej pamiętam jak wyglądało moje pierwsze podejście do edytora H5:

Hmm... nie ogarniam... ale zaraz co my tu mamy? Przecież to instrukcja!

Skończyło się na tym, że tego samego dnia zrobiłem 2 mapki do planowanej wtedy przeze mnie kampanii - na bazie tej z H3. I błagam, nie wyjeżdżajcie mi z wymogiem mega znajomości technik edytora H5. Mapkę pokroju tych z H3 można spokojnie zrobić pierwszego dnia po przeczytaniu tejże instrukcji. Mój telewizor jest bardziej skomplikowany od podstawowych opcji w edytorze. Skrypty to tylko dodatek dla zaawansowanych. Wystarczy tylko chcieć.

Także nie mówcie mi o intuicyjności skoro z Waszej strony jest brak jakiejkolwiek inicjatywy. Równie dobrze mógłbym 5 lat temu wzorem Mateusza wyłączyć photoshopa po pierwszym uruchomieniu, tylko ciekawe kto by teraz robił laye dla Jaskini. Jakby to powiedział mój szef: nikt się za Ciebie tego k***a nie nauczy.


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 14.09.2013, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Cześć,

gry stają się z jednej strony bardziej rozbudowane a z drugiej prostsze. Jeśli ja mam poświęcić dzień na rozkminianie podstaw edytora, to muszę mieć ku temu naprawdę dużą motywację. Pamiętam, że pierwszą mapę do H3 na własny użytek zrobiłem w wieku bodaj 13 lat i zajęło mi to jeden wieczór - resztę nocy mogłem poświęcić na zabawę.
Dziś pewnie bym się zniechęcił i poszedł grać w coś innego. I niestety tak ma pewnie większość obecnych graczy.

Nie każdy ma motywację taką jak Ty Dagonie.

Pozdrawiam

MiB


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 15.09.2013, Ostatnio modyfikował: MiB

Permalink

Do pewnego momentu jest to brak motywacji, od pewnego zwykłe lenistwo. Jeśli ktoś się zniechęca po paru minutach, bo mu się nie chce zerknąć do instrukcji, to mamy tu do czynienia z drugim przypadkiem. Osobiście staram się sam szukać rozwiązania problemu, niż czekać na czyjąś pomoc, której mogę nie uzyskać za szybko. Oczywiście nie wypowiadam się na temat samego edytora, ale wiem, że większym problemem dla mnie będzie zaprząc do pracy wyobraźnię, niż znaleźć sposób na zrobienie czegoś. Naprawdę można poświęcić trochę czasu na zaznajomienie się z opcjami programu. Nie wierzę, że do stworzenia zwykłej mapki trzeba siedzieć nad edytorem tygodniami.

Permalink

Nad edytorem do H5 wystarczy po prostu trochę sobie przysiąść, przeczytać instrukcję, może trochę poszperać w Internecie (albo zapytać na forum JB ;)). I, tak, jak powiedział Dagon - mapki na poziomie H3 można spokojnie tworzyć za pomocą podstawowych narzędzi ustawiania obiektów i formowania terenu, klawisza Escape oraz spacji. Wystarczy trochę dobrej woli :D

Permalink

Hayven

Nad edytorem do H5 wystarczy po prostu trochę sobie przysiąść, przeczytać instrukcję, może trochę poszperać w Internecie (albo zapytać na forum JB ;)). I, tak, jak powiedział Dagon - mapki na poziomie H3 można spokojnie tworzyć za pomocą podstawowych narzędzi ustawiania obiektów i formowania terenu, klawisza Escape oraz spacji. Wystarczy trochę dobrej woli :D

Edytor od H5 przypomina Związek Radziecki: Człowieka w kosmos wysłali, a pszenne pieczywo na receptę było. Mówiąc poważniej wbrew zapewnieniom Dagona i Hayvena wątpię by dało się zrobić mapy jak do H3. Poradniczki nie precyzują choćby jak generować plotki, a moje własne wyniki doświadczeń nie pozwoliły mi poznać odpowiedzi na to pytanie. Ponad to raczej nie wyobrażam sobie takiej mapy jak "Puszka Pandory" z b. rozbudowaną fabułą.

Również drażnią inne specjalne właściwości edytora - choćby brak możliwości cofania, czy też fakt, że mapy mają tendencje do generowania błędów, które sprawiają, że cała włożona weń praca idzie na diabła. Edytor jest wolny. Mój laptop jest rówieśnikiem ToE, ale działa irytująco wolno. No i - jaką chorą ideologią trzeba tłumaczyć, że mapa w edytorze wygląda zupełnie inaczej niż w grze?


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 21.09.2013, Ostatnio modyfikował: Tabris

Permalink

Tabris

Poradniczki nie precyzują choćby jak generować plotki, a moje własne wyniki doświadczeń nie pozwoliły mi poznać odpowiedzi na to pytanie.

Narzędzia -> Właściwości Mapy -> Rumours, ew.
Drzewko Właściwości Mapy -> Rumours -> PPM; Add New -> New (.txt)

A tak właściwie to przecież w Twojej mapie "Nowy, wspanialy świat" znajdują się pogłoski O.o

Tabris

Ponad to raczej nie wyobrażam sobie takiej mapy jak "Puszka Pandory" z b. rozbudowaną fabułą.

Nie grałem, ale sprawdzę jak najszybciej i zobaczę, co i jak ;)

Tabris

Również drażnią inne specjalne właściwości edytora - choćby brak możliwości cofania

Serio? O.o A mnie się wydawało, że działa skrót Ctrl + Z O.o

Tabris

czy też fakt, że mapy mają tendencje do generowania błędów, które sprawiają, że cała włożona weń praca idzie na diabła.

Tak, to jest mankament, ale można go ominąć zapisując mapę jak najczęściej w oddzielnych plikach i wyłączając komputer w prawidłowy sposób :P

Tabris

No i - jaką chorą ideologią trzeba tłumaczyć, że mapa w edytorze wygląda zupełnie inaczej niż w grze?

Masz chyba na myśli minimapkę?

Permalink

Zadam pytanie trochę z innej beczki: jak w edytorze do H6 ustawiać właściwości obiektów, oraz jak stworzyć ,, region" czyli startowe pole, które kontrolujemy za pomocą zamku.