Imperium

Behemoth`s Lair

Age of Wonders - seria

Permalink

W poniedziałek przyszła do mnie przesyłka z antologią Age of Wonders, a w czwartek zainstalowałem Magię Cienia, więc wypadałoby pogadać. :)

Co sądzicie o serii Age of Wonders? Grałem na razie tylko w Magię Cienia (i pewnie na tym poprzestanę) i muszę stwierdzić, że to bardzo dobra gra. Co prawda, Heroesom nie dorównuje zarówno w kwestii grywalności, jak i klimatu, ale to nie zmienia faktu, że po prostu bardzo fajnie się w nią pogrywa. Lepsza od Heroes IV (choć i ta bardzo dobra), a także zapewne grywalniejsza od Disciples II (tam po jakimś czasie chciało mi się brać w walkach "Automatyczne rozstrzygnięcie", tutaj tego nie doświadczyłem. Może to dlatego, że tak długo nie grałem?).

Jeśli polubiliście Heroesów, polecam. Cała seria Age of Wonders została wydana w serii Kolekcja Klasyki Cenegi i kosztuje 25 zł. W zamian otrzymuje się 1 DVD i kupę frajdy.

I jeszcze takie pytanie: jaka jest tam wasza ulubiona rasa? Ja na razie gram smokowcami, a to głównie ze względu na to, że lubię półsmoki. :) Tak, niektórzy mnie z tego uwielbienia dla tej rasy znają...

To powiedziałem ja, niegdysiejszy Drakan, dzisiejszy Martius. :)


Permalink

Też lubie Age of Wnoders,moim zdaniem jest lepsze od nieudanej IV,Walki są niezbyt
widowiskowe,ale bardziej tatyczne.Moją ulubioną rasą są krasnoludy i orkowie
bo lubie siłowców,nawet takich bezmózgich.Grafika może być(z wyjatkiem jedynki)
Fabuła nie jest może oryginalna,ale przecież dobrze zrobiona gra ma innowacyjny system
rozgrywki,a nie inowacyjną fabułe.No i exploracja podziemi sprawia dużo frajdy.


Permalink
Kryptoreklama

W najnowszym numerze pewnego pisma można znaleźć "Magię cienia" za niecałe 7 zł.

I po reklamie
Permalink

Ja grałem długo w AoW . W jesynce jest o chyba ze 2 razy więcej jednostek niz w herosach.
Polecam wszystkim, fajna gierka.


Permalink

Przeszedłem drugą cześć, dodatek do niej Shadow Magic. Obecnie gram w jedynkę. AoW: SM z nieoficjalnym patchem 1.4. jest moją obecnie ulubioną strategią turową osadzoną w świecie fantasy. Przez pewien czas miałem "pretensje" do Heroesa, że nie jest takie jak AoW, zarzucałem mu brak licznych bardzo dobrych rozwiązań. Jednak jakiś czas uświadomiłem sobie, że te gry są po prostu inne i kładą nacisk na inne aspekty rozgrywki. Uświadomiłem sobie to m.in. pod wpływem dyskusji Acid Dragona i Magmola pod tym wywiadem: http://heroes.net.pl/nowina/3260.html AoW jest po prostu bardziej grą strategiczną, to tak jakby Warcraft, ale turowo (tylko, że dużo bardziej skomplikowany). W AoW można się dużo bardziej wykazać pod tym względem, prowadzi się regularną wojnę ze zwiadem, atakiem frontalnym, atakiem z zaskoczenia, dywersją itd. Rzuca się najlepsze czary globalny z trójki: HoMM III, Disciples II i AoW: SM. Heroes tak jak i Disciples, choć nie tak w tak dużym stopniu polega jednak w dużej mierze na elemencie rpg, expieniu bohaterów, spotykaniu różnych przygód. Osobiście wolę podejście z AoW, odnalazłem swoją grę można powiedzieć.

Permalink

Heh moja dyskusja z Acidem się na coś przydała. Będę sobie musiał zagrać w to Age of Wonders skoro jest takie dobre jak mówicie.

Permalink

Po tym co wyczytałem z dyskusji, to powinno Ci się spodobać, bo gra jest właśnie nastawiona na multiplayer. Jest bardzo dobrze zbalansowana mimo tego, że w AoW: SM jest 15 ras i to zróżnicowanych. W ogóle, jak nie masz zamiaru przechodzić po kolei każdej części, to najlepiej zacząć od końca, bo ostatnia część jest najbardziej dopracowana i dopieszczona.

Permalink

Wprawdzie AoW2:SM posiada 15 stronnictw, podczas gdy AoW tylko 12, to osobiście żałuję nad zamianą pewnych frakcji na rzecz innych. No najbardziej mi żal jaszczuroludzi i żołwiej artylerii - to było coś... Zastępcze oraz nowe rasy jakoś mnie tak nie zachwyciły jak z pierwszej części i pomimo ulepszeń ostatniej części często lubię powracać do jedynki.

To, co mi najbardziej podoba się w AoW, to możliwość zorganizowania porządnych planów ofensywnych/defensywnych. Można zrobić prawdziwy blitzkrieg (przodem puszczamy szybkie średniawe jednostki które niszczą co mogą a za nimi a za nimi oddziały ciężkie do przejmowania fortów oraz miast), można zrobić porządny rush (zmasowana szarża niziołków na kucykach oraz fale piechoty zmarźlaków), można w końcu wymanewrować i zorganizować kocioł (pozorowany odwrót kończy się otoczeniem silnej armii wroga).
Naprawdę, piękne wspomnienia z dawnych czasów...

W sierpniu tego roku zaczęły krążyć pogłoski o planach o AoW3.

Permalink

Avonu

Kryptoreklama

W najnowszym numerze pewnego pisma można znaleźć "Magię cienia" za niecałe 7 zł.

I po reklamie

Cóż, ja mam grę z tego magazynu. I nie urzekła mnie. Może dlatego, że pierwsze kilka razy przeszedłem ją kodami, czego dziś się wstydzę? :P

Po głębszym zastanowieniu i ponownej próbie (samodzielnego tym razem) przejścia, mogę stwierdzić, że AoW jest nawet fajne. Bardzo rozbudowane. Trochę przypomina mechanizmy z Heroes 4. Tylko muzyka moim zdaniem do bani. Dziwna jakaś :D

Permalink

Szkoda że seria AoW upadła. Niestety, kontynuacja pierwszej części nie jest zbyt dobra. Osobiście uważam nawet, że AoW jest lepsze od AoW2. Muzyka na pewno jest lepsza. Grafiki jednostek mimo że mają niższą rozdzielczość, i tak nie są złe. Na pewno twórcy nie powinni zastępować niektórych frakcji innymi (Azracy! Lizardmeni! Highmani! Tigranie, Nomadzi, Draconianie i Archontsi to już nie to samo, mimo iż z nich 'wyewoluowali". :S). Myślę też, że do upadku sagi przyczyniło się również zmienienie wszystkich głównych bohaterów na magów, i rzucanie czarów na dystans (magiczne pociski pojawiające się znikąd nie są takie fajne, jak te lecące od strony maga). No i oczywiście fabuła z leksza ssała...

Ale mimo wszystko, ta gra jest całkiem dobra. Widać to, bo jej koncept nie zostanie zapomniany - w Warlocku mamy bardzo dużo jej elementów (ta gra to tak jakby AoW+Majesty, a warto zaznaczyć, że uwielbiam obydwie z nich :P). Jeśli AoW 3 nie zakończy się na planowaniu, to będę wręcz w siódmym niebie.

Permalink

Pikodragon

Widać to, bo jej koncept nie zostanie zapomniany - w Warlocku mamy bardzo dużo jej elementów (ta gra to tak jakby AoW+Majesty, a warto zaznaczyć, że uwielbiam obydwie z nich :P). Jeśli AoW 3 nie zakończy się na planowaniu, to będę wręcz w siódmym niebie.

Nie.
Warlock nie powiela schematów AoW z prostego powodu - zarówno Warlock jak i AoW wzorują się na grze Master of Magic i z niej czerpią inspiracje. Tamta gra do dziś, mimo przestarzałej grafiki, jest nie do pobicia.

I tak, AoW 1 jest zdecydowanie lepsza od AoW2 - ma więcej i ciekawsze rozwiązania taktyczne, jak i owe brakujące rasy.


Permalink

Pikodragon

Myślę też, że do upadku sagi przyczyniło się również zmienienie wszystkich głównych bohaterów na magów, i rzucanie czarów na dystans (magiczne pociski pojawiające się znikąd nie są takie fajne, jak te lecące od strony maga).

W jaki sposób się to przyczyniło do upadki serii? Już nie mówiąc skąd pomysł o upadku serii. Wystarczy zobaczyć co się dzieje na forum AoW: http://aow.heavengames.com/cgi-bin/forums/index.cgi

Avonu

I tak, AoW 1 jest zdecydowanie lepsza od AoW2 - ma więcej i ciekawsze rozwiązania taktyczne, jak i owe brakujące rasy.

Jakie to rozwiązania taktycznie i czemu są lepsze? Uważasz, że rasy, które zastąpiły te z AoW 1 są gorsze? Czemu?

Permalink

Wprawdzie pytania nie do mnie, ale też się wypowiem.

Upadek serii to raczej chyba znaczyło to, że zaprzestano rozszerzenia fandomu na inne warstwy oraz samej serii. W końcu ile znasz stron w języku np. polskim, gdzie tematem przewodnim jest AoW? Mody do AoW nie generują takich emocji jak np. do Herosa.

Co do nowych ras, to mi całkowicie nie przypadli Triganie, Syroni, Draconianie oraz Cieniste Demony. Z mojej perspektywy te rasy są nijakie, robione na siłę. Coś wymyślono i wrzucono do jakiegoś worka. Nawet ich wykonanie mi się nie podoba. Oczywiście - kwestia gustu.

No i dwójka ma jedną, bardzo wielką wadę - kompletnie nieprzyjazny interface. Jeżeli mam wybierać między małym okienkiem na lewo od kursora z opisem, a opisem na dole ekranu - wybiorę okienko. Wszelkiej maści ikonki i przyciski w AoW2 są małe i dziwnie ulokowane, że do tej pory się nie przyzwyczaiłam (a regularnie powracam do serii).

Mechanika bitwy to mi się akurat w dwójce podoba się bardziej jak w jedynce. Strzelcy mogą zrobić jakiś krok i strzelić, przebycie jakiejś drogi umniejsza liczbę ataków a po serii kontr niemożliwa jest działalność jednostki. Problemem jest to, że linia strzału rani może najechać na jednostki, które w przypadku jedynki czuły się bezpieczniejsze.

Permalink

Mosqua

Upadek serii to raczej chyba znaczyło to, że zaprzestano rozszerzenia fandomu na inne warstwy oraz samej serii. W końcu ile znasz stron w języku np. polskim, gdzie tematem przewodnim jest AoW? Mody do AoW nie generują takich emocji jak np. do Herosa.

Myślę, że seria jest ogólnie mało popularna, bo m.in. Heroesy górują pod tym względem. Poza tym Shadow Magic jest z 2003 r. Dla wielu to stara gra. Mody do Heroesa interesują proporcjonalną liczbę fanów co mody do AoW wystarczy zobaczyć na podane przeze mnie powyżej heavengames. Swoją drogą dużo ich powstaje a nieoficjalny patch 1.4 ma do wyboru też polski język, bo akurat w ekipie moderów jest pewien Polak.

Mosqua

Co do nowych ras, to mi całkowicie nie przypadli Triganie, Syroni, Draconianie oraz Cieniste Demony. Z mojej perspektywy te rasy są nijakie, robione na siłę. Coś wymyślono i wrzucono do jakiegoś worka. Nawet ich wykonanie mi się nie podoba. Oczywiście - kwestia gustu.

Jeśli komuś się po prostu nie podobają dane rasy, to rozumiem, ale jeśli ktoś twierdzi, że są gorsze "obiektywnie", to należy to uargumentować. Uważasz, że są zrobione na siłę. Czy chodzi o to, że rasy nie oferują żadnych ciekawych taktyk i strategii czy może o coś innego? Sprecyzuje jeśli możesz. Chyba, że po prostu Ci się nie podobają.

Mosqua

No i dwójka ma jedną, bardzo wielką wadę - kompletnie nieprzyjazny interface. Jeżeli mam wybierać między małym okienkiem na lewo od kursora z opisem, a opisem na dole ekranu - wybiorę okienko. Wszelkiej maści ikonki i przyciski w AoW2 są małe i dziwnie ulokowane, że do tej pory się nie przyzwyczaiłam (a regularnie powracam do serii).

Mi się właśnie podoba w AoW2 (SM), że wszystko jest przejrzyste, np. wiem czy dany teren jest jeszcze górą czy nie, czy to są zarośla czy to pustkowia czy pustynia itd. W jedynce można mieć z tym problem, bo trzeba to to prostu wiedzieć lub prawidłowo rozpoznać.. Już nie mówiąc o tym, że w instrukcji jest w ogóle bardzo mało danych szczegółowych. Problemów z interfejsem nigdy nie miałem. Dla mnie jest ok, ale rozumiem, że takie rzeczy mogą być różnie odbierane.

Mosqua

Problemem jest to, że linia strzału rani może najechać na jednostki, które w przypadku jedynki czuły się bezpieczniejsze.

W jedynce też można było ustrzelić swojego, jeśli stał na linii strzału. Chyba że coś źle zrozumiałem.

Permalink

Jakiś czas temu ukazał się gameplay z wersji pre-alpha AoW3. Trwa on co prawda niecałe 6 minut, ale naprawdę warto go obejrzeć. Ukazuje on przeglądowo jak wygląda zwiedzanie mapy przygody, badanie czarów i ich rzucanie, ale głównie skupia się na walce - oglądamy walkę wojsk elfickiego teokraty na smoczym cmentarzu. Polecam.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 1.04.2013, Ostatnio modyfikował: Pikodragon

Permalink

Trochę nie bardzo podoba mi się styl graficzny zapowiadanej III części jest dosyć kiczowaty. Nie lubię tych dzisiejszych trendów. Ale wprowadzają też ciekawe rozwiązania do mechaniki gry i jeśli gra będzie grywalna to wybaczę te różne "niedoskonałości". Szkoda, że początkowo będzie tylko 6 ras do wyboru i w szczególności, że nie będzie wśród nich niziołków...

PS Ostatnio nawróciłem się na I część. Jednak te zupełnie losowe obrażenia w II to coś, co zniechęca. Poza tym w I jest więcej skrajnych sytuacji, a to nadaje smaku. Np. najazd smoka na wioskę albo widma. Smok sobie może ziać nieskończenie wiele razy ogniem i trzeba go dobrze obstrzelać albo mieć latające jednostki. A widmo jest odporne na obrażenia fizyczne i może rozwalić całe miasto pełne szermierzy i łuczników, chociaż gdy się zadba o obecność kapłana to już różnie może się skończyć taka zabawa. Fajna jest też daleko idące dostosowywanie przywódców, jak i gra bez nich (bo z nimi łatwo przegrać, zwłaszcza komputerowi)

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 14.07.2013, Ostatnio modyfikował: Rinaldus Drybone

Permalink

Witam! Czy Age of Wonders w wydaniu Antologia (Kolekcja Klasyki) działa poprawnie na Windows 7 32bit. Wiem, że jest jakaś dostosowana wersja na gog.com - jednak tylko w wersji EN. Wolałbym sobie kupić antologię i pograć w PL. TIA


Permalink

Dziwię się, że nikt od dłuższego czasu tu nie zaglądał.

Age Of Wonders III już dawno w sprzedaży, od jakiegoś czasu "dodatek" z niziołkami można sobie skompletować. Grał ktoś jeszcze?