Witam :)
Ostatnio powróciłem do części czwartej, więc pomyślałem, że w końcu wypadałoby zrobić te testy (na nieco innych zasadach niż testy Mosquy). Zadałem sobie nieco trudu i poświęciłem chwilę czasu aby owe testy wykonać oraz zgrabnie ująć w tabeli, coby nie było chaosu tyle ;).
Anyway, do rzeczy.
Zasady testów:
1. Walki toczą się na zasadzie stack vs. stack.
2. Uwzględniony przyrost jednostek - w każdym wypadku liczba jednostek w stacku wynosi n*10 (jednostki z portalu przywołań mają przyrost z siedlisk na mapie przygód).
3. Jednostki walczą każda z każdą po 10 bitew. 5 walk na pierwszy ruch/atak każdej jednostki. W części czwartej ma to mniejsze znaczenie (równoczesny atak i kontratak), ale wciąż istnieją strzelcy i można atakować bez kontry.
6. Za każą wygraną bitwę jednostka dostaje 1 punkt, za każdą przegraną 1 punkt traci.
7. Punkty z wygranych bitew - punkty z przegranych bitew + moduł z wyniku najgorszej jednostki (żeby były same dodatnie liczby i zera) = punkty w rankingu.
8. Jednostki MOGĄ używać czarów i swoich umiejętności (np. mag, koszmar, diabeł, anioł).
9. Jako, że morale działa tu na zupełnie innych zasadach (zwiększa/zmniejsza atak), gdy jakiejś jednostce przypadnie bonus, opuszczam tury do momentu gdy bonus nie wystąpi (przy zachowaniu kolejności ataków) - wyjątek: Satyr ze swoją umiejętnością i Złe oko gdy rzuci Rozpacz.
10. Jeżeli jednostka walczy w zwarciu, ustawiam ją na ofensywnej pozycji. Jeżeli strzela, bądź czaruje - na defensywnej. Ze względu na to, że gra inaczej traktuje te pozycje w zależności od tego czy się atakuje, czy jest się atakowanym. Pozycje podczas walki są "środkowe".
11. Walki toczą się na terenie trawiastym, zwykłym (wyjątek - piraci dodatkowo walczą drugie 10 bitew na morzu).
12. Walczą WSZYSTKIE jednostki z danych poziomów.
13. Testy oczywiście na Heroes IV Winds of War, bez modów, Equilibrisa.
A oto wyniki moich testów wraz z komentarzem :)
Poziom 1
1. Berserker - 300 pkt. '
2. Pirat (morze) - 280 pkt.
3. Zombie, Chłop - 260 pkt. ''
4. Troglodyta - 226 pkt.
5. Nimfa - 184 pkt.
6. Bandyta - 168 pkt.
7. Szkielet - 156 pkt.
8. Krasnolud - 150 pkt.
9. Centaur - 144 pkt. '''
10. Giermek - 136 pkt. ''''
11. Kusznik - 96 pkt. ''''
12. Ork - 92 pkt.
13. Pirat (ląd) - 70 pkt.
14. Imp - 68 pkt.
15. Niziołek - 40 pkt.
16. Leprekaun - 10 pkt.
17. Wilk - 0 pkt. '''''
' Berserker niepodzielnie dominuje. Wysoki jak na tak dobre statystyki przyrost nieco rekompensuje ewidentną i zarazem największą wadę, jaką jest brak kontroli nad tą jednostką.
'' Niespodzianka. Chłopi mają największy przyrost (aż 36 tygodniowo) co przekłada się na ich wysoką pozycję. Jednak ilość ponad jakość?
Zombie natomiast to taki typowy tank. Wolny, zbiera razy, ale jak dojdzie to potrafi solidnie dokopać.
''' Nie sądziłem, że uda mu się zajść tak wysoko. Zupełne przeciwieństwo Chłopa :P. Średniak za grosze? Moim zdaniem dobra wymiana.
'''' Jestem rozczarowany miejscem kusznika. Jednak nie jest taki overpowerowy, jak podejrzewałem, że będzie :P. Jest oczko niżej niż Giermek, co moim zdaniem wskazuje na dobry balans między tymi jednostkami.
''''' Przyrost wilków jest karygodny. Od świetnych i względnie tanich Nimf dzielą ich lata świetlne.
Poziom 2
1. Pikinier - 325 pkt. '
2. Golem, Harpia - 295 pkt.''
3. Biały tygrys - 261 pkt.
4. Mumia - 227 pkt. '''
5. Meduza - 201 pkt.
6. Mag - 185 pkt. ''''
7. Minotaur - 159 pkt. '''''
8. Troll - 157 pkt.
9. Balista - 155 pkt.
10. Nomad - 153 pkt.
11. Syrena - 129 pkt.
12. Złe oko - 107 pkt. ''''''
13. Cerber - 103 pkt.
14. Satyr - 85 pkt.
15. Gargulec - 73 pkt.
16. Duch - 55 pkt. '''''''
17. Elf - 5 pkt. ''''''''
' Po tym teście zupełnie inaczej patrzę na tą jednostkę. Mimo, że posiada słaby atak i obronę, to 30 punktów życia, najwyższy przyrost i przede wszystkim długa broń (teoretycznie za każdym razem brak kontry) decydują o wartości Pikiniera. Przegrał tylko 5 walk z Meduzą, gdy ona pierwsza strzeliła.
'' Harpia: Tania i efektywna. Zupełnie jak w części 3 :).
''' Kolejna jednostka, która wiele zawdzięcza swemu przyrostowi. Mumia to statystyczny średniak, a umiejętność też nie powala na kolana. Mimo to, jest zdecydowanie najlepszą jednostką 2 poziomu z ramienia Śmierci.
'''' Kolejny przeze mnie niedoceniany. Wygrał bardzo dużo walk, które sądziłem, że przegra (np. z Meduzą).
''''' Sądziłem, że będzie w samej czołówce. Kolejna pomyłka :P. Przy okazji widać też jaką przewagę ma nad nim Meduza.
'''''' Bardzo ciekawa jednostka z genialną wręcz umiejętnością rzucania losowych negatywnych efektów. Gdyby tylko jej przyrost wynosił 7, nie 6, z pewnością zwojowałaby dużo więcej.
''''''' Najgorsza jednostka 2 poziomu z ramienia Śmierci (i prawie najgorsza w ogóle!). Jej zastosowanie to chyba tylko latanie po polu bitwy i postarzanie wszystkich, bo w zwarciu na niewiele się zda 30 obrony...
'''''''' Patrząc na wynik elfa ogarnia mnie śmiech. Nie dość, że aby wybudować jego generator, trzeba mieć masę drewna (w przeciwieństwie do Tygrysa, gdzie jego siedlisko można mieć prawie od razu), to jego słabe statystyki, przyrost i umiejętności nie wystarczają by pokonać jakąkolwiek inną jednostkę, niż Cerbera (i to w dodatku, gdy Elf strzeli jako pierwszy). Kompletny brak balansu między Tygrysem, a Elfem. Nie polecam tej jednostki.
Poziom 3
1. Gobliński rycerz - 330 pkt.
2. Dżinn - 308 pkt.
3. Wampir - 290 pkt.
4. Naga - 234 pkt.
5. Żywiołak wody - 230 pkt. '
6. Jadowity pomiot, Osetnica - 220 pkt. ''
7. Koszmar - 212 pkt.
8. Lodowy demon - 198 pkt. '''
9. Krzyżowiec - 192 pkt.
10. Ogr mag - 184 pkt.''''
11. Jednorożec - 148 pkt. '''''
12. Ifryt - 142 pkt. ''''''
13. Mnich - 132 pkt.
14. Gryf - 90 pkt. '''''
15. Cyklop - 70 pkt. '''''''
16. Żywiołaki ziemi, ognia, powietrza - 10 pkt. '
' Rozziew jaki widać między domeną wody, a domenami ognia, powietrza i ziemi, jest ogromny. Żywiołak wody to jedny żywiołak jakiego warto mieć przy sobie. Jest tani, można go też przywoływać do armii.
'' Osetnica przegrywa 10 walk z Pomiotem, ale jednak dzieli z nim zaszczytne (jak na jej możliwości) 6 miejsce.
Jadowity pomiot natomiast, gdyby nie to, że jest jedynym strzelcem w Nekropolii, byłby tylko zapełniaczem slotu na jednostkę w porówaniu do Wampira.
''' Lodowy demon, statystyczny średniak, zawdzięcza swoje miejsce niezwykle przydatnej umiejętności zamrażania.
'''' Niedoceniany, ale jednak solidny. Tak, solidny, to dobre słowo. Wygrał nawet 20 walk z Koszmarem i Ifrytem. Wciąż jednak powinien być odrobinkę lepszy, by dorównać przydatnością Cyklopom.
''''' Z pozoru gorszy Jednoróg okazał się być lepszą alternatywą od Gryfa, głównie za sprawą Oślepienia, które, muszę przyznać, wchodzi dość często. Często kilka razy pod rząd.
A Gryf? Gryf ma zbyt słabe wartości ataku i obrony (marne 19, tylko Ogr ma mniej). Można też dodać, że jego siedlisko wymaga kosztownej Cytadeli i trzeba poczekać nieco dłużej niż na Jednorożca. Moim zdaniem to kolejny przypadek braku balansu (i kolejny w Rezerwacie).
'''''' Jestem rozczarowany, myślałem, że będzie wyżej w tabeli. Ponadto, jego sytuacja jest podobna do tej z Gryfem i Jednorożcem/Tygrysem i Elfem. Jego siedlisko wymaga dużej ilości kamienia, podczas gdy Koszmary możemy mieć od zaraz. W dodatku Ifryci są o 50 sztuk złota drożsi niż czarne konie...
''''''' Tutaj można się uczepić moich testów. Przyznaję, że wynik cyklopa powinien być o wiele lepszy, gdyby uwzględnić jego umiejętność ataku obszarowego (podejrzewam okolice środka tabeli, ale nie wyżej niż Pomioty). W dodatku strzelcy nie mogą kontrować jego rzutów. To dobra i, jak w przypadku ogrów, solidna jednostka.
Poziom 4
1. Megasmok - 347 pkt.
2. Potwór morski - 309 pkt.
3. Dziki zębacz - 305 pkt.
4. Czarodziejski smok - 269 pkt. '
5. Kościany smok - 253 pkt. ''
6. Mroczny czempion - 243 pkt.
7. Ptak gromu - 217 pkt. '''
8. Modliszka, Gargantuan - 215 pkt. ''''
9. Zła czarownica - 195 pkt. '''''
10. Czempion - 169 pkt. ''''''
11. Behemot - 155 pkt. '''
12. Czarny smok - 109 pkt. '''''''
13. Anioł - 107 pkt. '''''
14. Hydra - 103 pkt. '''''''
15. Tytan, Feniks - 85 pkt. '
16. Diabeł - 77 pkt. ''
17. Smoczy golem - 27 pkt. ''''''''
18. Katapulta - 15 pkt ''''''''
' Co ja tu widzę? I czemu mnie to nie dziwi? W moich oczach, po doświadczeniu testów, twórcy gry bardzo skrzywdzili Rezerwat. Kolejny przypadek braku balansu między poziomami.
Okej, feniks ma 275 pkt życia, zadaje duże jak na 4 poziom obrażenia i może raz na bitwę wskrzesić ~20% oddziału. Ale ma za to tylko 28 ataku i defensywy (tylko Czempioni mają mniej, no i Hydra ma 26 obrony) i wypada bardzo blado przy ofensywnych możliwościach Czarodziejskiego. I znowu - generator Feniksów wymaga kosztownego Portalu stworzeń, podczas gdy generator Smoków tylko Konserwatorium Chaosu...
'' Ktoś tu mówił o tym, że wybór między Diabłem, a Kościanym jest jednym z najtrudniejszych w grze? Przepraszam, że rozwiewam wątpliwości. Kościany bije na głowę Diabła i nie tylko statystykami, ale umiejętnościami też (Strach, w większości wypadków działa jak brak kontry). Na nic się zda teleport i przyzywanie Demonów.
''' Ptaki są tańsze, mobilniejsze i zdecydowanie bardziej destruktywne niż Behemoty. Jednak bez swej błyskawicy, mogą niewiele zdziałać.
'''' To samo co u Cyklopów. Wartość tej jednostki jest nieco wyższa niż ranking może na to wskazywać.
''''' Zdecydowanie najbardziej użyteczna i najskuteczniejsza jednostka Ładu. Gdy przymkniemy oko na jej niską wartość punktów życia otrzymamy cichego zabójcę, zdolnego do szybkiego eliminowania pojedynczych celów, bądź genialnego magusa mogącego osłabianić całą armię.
'''''' Powszechnie uważany za najgorszego, Czempion okazał się najlepszą i najefektywniejszą jednostką Przystani. Moim zdaniem to raczej Anioł potrzebuje lepszego miecza :P.
''''''' Uważany za najlepszą jednostkę Czarny smok uległ nawet "najgorszemu" Czempionowi! :P O połowę niższy przyrost czyni ze smoka zwykłego średniaka.
W przypadku Hydry zaś, mamy podobną sytuację do tej z Cyklopami i Gargantuanami. W walce z wieloma przeciwnikami Hydra może okazać się bardziej przydatna od Czarnego smoka, co czyni ją (moim zdaniem) godną alternatywą.
'''''''' Katapulta -> patrz Gargantuan, czyli w rzeczywistości o miano najgorszej jednostki poziomu czwartego walczy Smoczy golem :). Być może jest on nieco lepszy statystycznie od Tytana, ale to wciąż za mało, by móc z nim konkurować.
Odnośnie Katapulty, trzeba jednak zauważyć, że jest ona z pewnością najkosztowniejszą jednostką 4 poziomu, a to stanowi wielki minus.
Mapa na której przeprowadzałem testy: KLIK!
Arkusz kalkulacyjny z wynikami bitew + szczegółowa tabela (google docs): KLIK!
Dla porównania, testy Mosquy: KLIK!
Zapraszam do komentowania i zadawania pytań :).
Pozdrawiam :)