Znaczy się tak, mój styl gry zmienia się w zależności jaką rasą gram, no i przede wszystkim jak duża jest mapa, ale co do magii, to oto ranking(miałem trudności, gdyż wszystkie szkoły magii cenię) :
Magia Śmierci:
Śmierć według mnie jest najsłabszą magią, jedynymi przydatnymi zdolnościami, są osłabienie i zaraza. Co najwyżej, ta szkoła może się przydać wtedy, gdy mamy magię natury(wtedy zdobywamy umiejętność przyzywania demonów). Tak, to nigdy jej nie wybieram.
Magia Natury:
Miałem trudność, z wybraniem tej umiejętności, ale w końcu się zdecydowałem. Magia natury zdecydowanie nie należy do Magii Ofensywnej. Główną cechą tej magii jest przywoływanie. Warto zwrócić uwagę na zaklęcia "Pierwszy Atak(coś ala umiejętność Białych Tygrysów), czy Smocza siła(jedno z najprzydatniejszych zaklęć w grze). Jednak jeśli mam być szczery, to przywoływanie jednostek w tej magii jest mało opłacalne, i dopiero ta magia przydaje się na wyższych poziomach, kiedy to można przywołać m.in.: Żywiołaki, Feniksy z Jednorożce. Tak to w początkowych fazach gry, na niewiele może się przydać. Chyba, że posiadamy magię śmierci...
Magia Życia:
Na trzecim miejscu ląduje magia życia. Magia głównie nastawiona na defensywę, jednak gdy walczymy z trupami, to zaklęcia magii życia, zdecydowanie mogą się wtedy przyznać( w szczególności Zniszczenie nieumarłych robi swoje :)). Magia życia posiada potężne zaklęcia wspomagające, w tym Modlitwę jak i Anioł Stróż(jedno z najlepszych zaklęć w grze). Jednak ta magia, jest również słaba, aby się ciągnąć wyżej... Głównie dlatego, że w tej magii, nie spotkałem się z żadnym zaklęciem ofensywnym(oprócz niszczycieli demonów i trupów :P).
Magia Ładu:
Drugie miejsce zajmuje magia ładu. Magia nastawiona i na ofensywę, i na defensywę. Posiada przydatne zaklęcia(Hipnozja, Szał czy też Lodowy pocisk, naprawdę mogą zdziałać cuda). Nie raz ta magia wywabiła mnie z opresji. Jeśli posiadamy trzy wymienione prze zemnie zaklęcia, to mamy już praktycznie niezniszczalną armię. Warto też zwrócić tutaj uwagę na zaklęcia typu np.: Magiczną pięść czy Rozproszenie. Z czego to drugie może zadziałać nie tylko na nasze oddziały, ale też na oddziały wroga...
Magia Chaosu:
Magia Chaosu zajmuje zdecydowanie pierwsze miejsce. Magia zdecydowanie nastawiona na ofensywę + czasami jakieś zaklęcia wspomagające. Zdecydowanie radzę rozwijać, w połączeniu z magią Życia albo Ładu, może bardzo wspomóc na polu bitwy. W szczególności na uwagę zasługują zaklęcia takie jak :
Inferno(duży obszar ataku + duża siła),
Dezintegracja(chyba najlepszy czar w całym Heroes IV, bardzo duże obrażenia, mogąca zabić setki jednostek),
Ognisty Pocisk(Przydatne na początku i nie tylko),
Pierwszy Atak(coś a la umiejętność tygrysów, tylko że bardziej wzmocniona),
Łańcuch Błyskawic(to samo co w przypadku Dezintegracji),
No i Błyskawica(potężne zaklęcie, przydające się we wszystkich etapach gry).
I jeśli miałbym być szczery, to zawsze bym wybrał tą magię jako numero uno w moim składzie :P.
Co do połączeń, tutaj jak już mówiłem. Gdy gram Śmiercią, to zdecydowanie zaczynam szukać ołtarzy natury, aby móc szybko nauczyć się Demonologizmu. Gdy gram jako Życie, najczęściej poszukuje Magii Ładu(zwłaszcza, że te dwie magie są sojusznicze dla siebie). A co do Magii Chaosu, cóż, zawsze staram się zdobyć ołtarz Magii Śmierci(połączenie zaklęć obniżających parametry i potężnych zaklęć ofensywnych, może naprawdę pomóc na polu bitwy).
Pozdrawiam