Imperium

Behemoth`s Lair

Sources of Might and Magic

Permalink

Jeszcze chyba nieporuszona została kwestia źródeł świata MM – z jakich mitologii czerpało NWC? Na czym wzorowana była architektura? Czy pod względem źródeł świat MM różni się zasadniczo od innych światów fantasy, choćby Warhammera, DnD, Tolkiena czy Warcrafta? Które elementy świata są typowe dla gier HoMM-MM? Czy synteza została przeprowadzona fachowo i w odpowiednich proporcjach? Synkretyzm był za mały, za duży czy w sam raz?

Stwory
Najwięcej zaczerpnięto chyba z mitologii greckiej: meduzy, minotaury, harpie, cyklopy, nimfy i dużo, dużo więcej. Na uwagę zasługuje fakt, że nie są one skoncentrowane – nie ma typowo antycznej krainy ani miasta. W chyba każdym zamku w Heroes III (może oprócz Nekropolis, ale ono ma za to grecką nazwę) występuje co najmniej jeden potwór z tego kręgu kulturowego. Widać też nieco Egiptu (wygląd złotych golemów, mumie, strażnicy VARN-ów), architektury gotyckiej (gargulce), a nawet subkontynentu (nagi), jednak starożytna Grecja zdecydowanie dominuje.


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 15.09.2016, Ostatnio modyfikował: Tarnoob

Permalink

Ja dodam od siebie, że bogowie z MM9 jak i praktycznie cały Arslegard (czy jak tam temu Asgardowi z MM było) to mitologia germańska...


Permalink

Przede wszystkim nie widać konsekwencji. Przykładowo Ogry to potomkowie Goga i Magoga. Ten pierwszy stał się barbarzyńcą a ci drudzy ogniomistrzami. Demony i rogate demony wyglądały dla mnie na takich psiogłowych - wyobrażenie ludów związanych z kulturą romańską o ludach wschodu i północy (np. św Krzysztof miał być psiogłowym). W ogóle zaś demony oraz czarty jakoś tak mi na Niemców wyglądają.

Trudno mówić o jakimś synkretyzmie, jak mamy taki rozkład jednostek. Ludzie skoncentrowani w jednym stronnictwie a reszta to taki mix-max. A przy nim trudno mówić o wyglądzie kulturowym, gdyby był większy udział humanoidów, aby nie było jednego gnolla + ulepszenie czy 1 krasnoluda + ulepszenie to można by coś komentować.

Permalink

Mamy też istoty, których źródłem pochodzenia jest mitologia słowiańska (Wampir, Kościej, Ent),germańska (Elf, Krasnolud, Troll, Ogr) i perska (Mantykora, Dżin, Ifryt). Można też natrafić na irlandzką (Leprechaun), indyjską (Naga) czy judaistyczną (Golem).


Permalink

Tarnoob Jedwabislav

Jeszcze chyba nieporuszona została kwestia źródeł świata MM - z jakich mitologii czerpało NWC?

Z D&D :P
Do tego należy dodać wiele, wiele filmów czy seriali - jak choćby meduzy, których wygląd w HoMM-ie 3 i MM7 wzorowany jest na filmie Starcie Tytanów (tym starym, nie na remake'u). Strażnicy VARN-u to raczej nawiązanie do Gwiezdnych Wrót. Także coś od Disneya by sie znalazło (Magiczne Świece z MM3, Gargulce), a pewnie i z filmów z Hong-Kongu (Sonic Ninja).


Liczba modyfikacji: 2, Ostatnio modyfikowany: 31.07.2011, Ostatnio modyfikował: Avonu