Jeszcze chyba nieporuszona została kwestia źródeł świata MM – z jakich mitologii czerpało NWC? Na czym wzorowana była architektura? Czy pod względem źródeł świat MM różni się zasadniczo od innych światów fantasy, choćby Warhammera, DnD, Tolkiena czy Warcrafta? Które elementy świata są typowe dla gier HoMM-MM? Czy synteza została przeprowadzona fachowo i w odpowiednich proporcjach? Synkretyzm był za mały, za duży czy w sam raz?
Stwory
Najwięcej zaczerpnięto chyba z mitologii greckiej: meduzy, minotaury, harpie, cyklopy, nimfy i dużo, dużo więcej. Na uwagę zasługuje fakt, że nie są one skoncentrowane – nie ma typowo antycznej krainy ani miasta. W chyba każdym zamku w Heroes III (może oprócz Nekropolis, ale ono ma za to grecką nazwę) występuje co najmniej jeden potwór z tego kręgu kulturowego. Widać też nieco Egiptu (wygląd złotych golemów, mumie, strażnicy VARN-ów), architektury gotyckiej (gargulce), a nawet subkontynentu (nagi), jednak starożytna Grecja zdecydowanie dominuje.