Nie mam czasu na coś dokładniejszego, więc ogólniki:
UWAGA!
CZYTASZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ
1. Biblioteka Legend w Kwasowej Grocie - przeznacz kilka dni na jej przeczytanie, a większości rzeczy się dowiesz.
2. Dokładniejszą chronologię (choć nie bez błędów) i kilka ważniejszych wydarzeń masz także w Kwasowej Grocie
3. Każda planeta (świat) ma swoją własną historię, więc trudno to ułożyć w miarę logiczną całość, nie skacząć po różnych planetach.
3. Skrócona historia:
- Dawno, dawno temu w uniwersum Might and Magic:
Z Pustki wyłaniają się Władcy Żywiołów i rozpoczynają wojnę między sobą o to kto i jak ma formować życie/wszechświat/CRON (jest to legenda, więc trzeba wziąć poprawki na bajanie).
Walczą dopóki nie pojawiają się humanoidzi (elfy, krasnale, orki, itd.), po pewnym czasie ignorancji Lordowie Żywiołów postanawiają zawrzeć jednodniowy pokój, by zniszczyć humanoidów, ale wtedy wtrącają się istoty znane jako Forces of Dome ("Moce Nieboskłonu" - dotychczas tylko obserwowały poczynania Żywiołaków) i uczą humanoidów samoobrony ;) (sztuk walki mieczem i magii).
Żywiołaki zostają przgenane "na cztery strony Pustki", zaś humanoidzi zostają przeniesieni na inne światy. Choć nie wiadomo na 100% kim były te "Moce Nieboskłonu", można się domyślić, że chodziło o Starożytnych.
(Z HC: Władcy Żywiołów i MM8 można wywnioskować, że działo się to 10 000 lat temu).
Teraz kilka faktów (założenie - daty odnosza się do ok. 1200 roku po Ciszy, po zakończeniu H4):
1500 lat temu - Kreeganie atakują pierwsze odległe kolonie Starożytnych
1200 lat temu (CISZA) - Kreeganie powodują poważne uszkodzenia w Sieci Gwiezdnej Starożytnych, a tym samym zerwanie kontaku kolonii ze światem macierzystym Starożytnych
ok 1000 lat temu (100-200 p.C.) - "wybryki" Tarnuma (HC: Wojownicy Pustkowi)
Później jest wiele znaczących rzeczy (m.in. pierwsze eksperymenty z magią światła i ciemności na Enroth, powstanie i upadek róznych państw na Antagarichu, dużo konfliktów itd - więcej szczegółów w Kwasowj Grocie.).
Gdzieś niezbyt daleko przed rokiem ok. 1125 p. C. na Terze Strażnik S.H.E.L.T.E.M doznaje usterki i buntuje się przeciw Starożytnym (na skutek zarówno sprzecznych dyrektyw jak i własnego samoudoskonalenia się, a może, wg. niektórych Kwasowych Smoków ;) , nawet czynników zewnętrznych).
Reszta historii tych dwóch Strażników w Gildii Mrocznych Tajemnic, zgdnij na jakiej stronie? ;)
Teraz o Antagarichu:
ok 1000 lat temu (100-200 lat po Ciszy) dzieją się "wybryki" Tarnuma przedstawione w HC:Wojownicy Pusykowi (chwała i upadek królestwa barbarzyńców oraz magów - Bracaduum) i Podbój Podziemi (narodziny państwa Erathii).
Kilkaset lat później masz HC:Revolt of the Beastmaster - Tarnum uwalnia zwierzołaki (sam je zniewolił w HC:Wojownicy Pustkowi) z niewoli Erathii i przyczynia się niejako do powstania Tatalii (tak czytałem na kilku stronach, więc informacja niekoniecznie do końca prawdziwa).
Następnie są lokalne konflikty między Erathią, Avlee (elfy) czy Deyją (nekromanci), aż do czasu tuż po H2 (ok 1155 p.C.), kiedy na Antagarich przybywają Crag Hack, Yog, Gem czy Sandro.
Przez około 10 lat rozgrywa się akcja H3:SoD - kiedy to Sandro próbuje podbić kontynent, a przy okazji osadzając na tronie Deyji Fineasa Vilmara (swoją "marionetkę") i doprowadza do śmierci króla Nicolasa Gryphonhearta i inwazji Kreegan (diabłów) oraz sił Nighonu (czarnoksiężników) na Erathię. W "nagrodę" Fineas osadza Sandro w więzieniu pod byle pretekstem (Sandro oczywiście obiecuje zemstę).
1162 p.C. Noc Spadających Gwiazd - dzieje się to po pokonaniu Sandra przez Yoga i spółkę, ale jeszcze przed ostatnią kampanią H3:SoD.
Na Enroth przybywają Kreeganie, niszcząc od razu pewną wioskę. Roland Ironfist prowadzi kampanię przeciw nim (powstrzymując groźbę inwazji), ale w końcu dostaje się do niewoli. Efektem jego działań jest zmiana taktyki Kreegan (ze zmasowanego ataku na podstęp).
1165 p.C. (MM6) Po trzech latach Kreeganie (za pomocą sekty Baa i innych zdrajców) próbują podporządkować sobie Enroth, ale po 5 miesiącach ponoszą porażkę (ginie królowa Kreegan, ich pojazd zostaje zniszczony, zaś z kamienia zostaje uwolniony Archibald).
Na początku tego roku Katarzyna Ironfist płynie na pogrzeb swojego ojca (zajmuje jej to 7 tygodni) i zaczynają się wojny o Odnowienie Erathii (H3:RoE) - podczas nich ginie w "wypadku" Fineas Vilmar, zaś Sandro zostaje uwolniony z więzienia (chyba pamiętasz o przysiędze zemsty Sandra?). Wojny kończą się koło sierpnia tego roku.
Po zakończeniu wojen ((ok roku 1167 p.C.) pewien lord chce się pozbyć "kuli u nogi" - ziem Harmondale (będącymi spornymi ziemiami między Avlee a Erathią) i po pewnych zawodach przekazuje je czterem śmiałkom (bez możliwości zwrotu). Jednocześnie na zachód od Avlee, w morzu ląduje dziwny pojazd z 8 osobnikami. Po kłótni połowa z nich udaje się do Deyji, a połowa do Bracady.
Dalej mamy akcję MM7. Podczas tego okresu Roland zostaje uwolniony z sześcioletniej niewoli u Kreegan, Archibald (który był przez pewien czas królem Deyji) wygnany przez Kaśkę na wyspę (warto dodać, że Archi pomógł w uwolnieniu swojego brata), a przywódca Kreegan zabity. Zostaje też wyjaśniona sprawa "podróżników" z Avlee i ich celu (ponieważ Forge się nie ukazał, więc można przyjąć, że wygrała dobra drużyna - odtworzyli oni bramę do Sieci Gwiezdnej Starożytnych, a tam spotkali znajomą, choć jednocześnie nie tą samą postać - w efekcie planeta z kontynentami Enroth, Antagarich itd. została połączona ponownie z Siecią, choć nie ze Starożytnymi).
Dalej jest akcja H3:AB - czyli jak Kreeganie chcieli zmieść wszystko na swojej drodze i że zostali prawie doszczętnie wybici, zaś Ostrze Armageddonu dostało się w ręce Gelu.
Podczas H3:AB pojawił się na planecie Niszczyciel Escaton - jego zadaniem było wyeliminowanie wszystkich Kreegan na zarażonych światach. Ponieważ wtedy jeszcze istnieli (i stanowili realne zagrożenie), rozpoczął on Rytuał Przywołania, który miał zniszczyć całe życie na planecie (zaś później na nowo je zasiać). Dalej jest akcja MM8 - na kontynencie Jadame (kontynent na 200 mil wschód od Enroth i na zachód od Antagarichu), zawiązuje się koalicja (samemu można było ustalić poprzez czyny, kto był w tym przymierzu - może nawet przywódca gildii nekromantów z Jadame - Sandro?), która miała za zadanie powstrzymanie zniszczenie świata. Po licznych perypetiach (m.in. zatopieniu floty piratów Regnan i odwiedzinach Katarzryny i Rolanda, którzy tamtędy wracali do Enroth), drużyna zapobiega planowi Escatona (sam Niszczyciel niejako pomaga w tym, łamiąc swoje polecenia). Filmik z końcówki masz w Skarbcu wiadomej strony.
Dalej (lub w między czasie) jest akcja HC:Szarża Smoków, Władcy Żywiołów i Miecz Mrozu - Tarnum musi powstrzymać Mutare i jej smoki, Władców Żywiołów (którzy po trwającym 10000 lat rozejmie chcą w końcu zniszczyć humanoidy) oraz Gelu przed zdobyciem Miecza Mrozu (jeśli ten miecz spotka się z Ostrzem Armaggedonu, świat przestanie istnieć). W tym ostatnim zadaniu zawodzi - ubiego go żona Kilgora.
Dalej intro H4 o wiadomych skutkach.
Później mamy MM9 - na dalekim kontynencie Rysh (po przeciwnej stronie planety Axeoth niż lądy z H4), grupa śmiałków (po perypetiach) jednoczy klany Chedianu (obyczaje wikingów) i więzi boga Njama Mąciciela oraz przywraca "peace and order throughout galaxy...yyy Chedian).
Po gdzieś 4 latach od intra H4 zaczynają się "wesołe" przygody osadników z Enroth i innych kontynentów (dokładnie to kampania Lysandera - kampanie Wearjacka, Pół-durnego czy Emilii są na pewno później - ok. 10 lat po intrze).
Zostają jescze dodatki, ale nie chce mi się o nich pisać. Nie warto. :P
Zaś H5 i (K)Ashan to już inne uniwersum i nawet nie warto o tym wspominać (przynajmniej na razie - może w MMX pozytywnie mnie Ubisoft zaskoczy, ale szanse na to są mniej niż nikłe).