Imperium

Behemoth`s Lair

Gry fabularne-RPG

Permalink

Wątpie żeby ktoś tego nie wiedział ale na wszelki wypadek.

Tak więc RPGjest skrótem od angielskiego Roling Player Game, czyli Gra W Odgrywanie ról, tłumaczenie jest troche dziwne, ale co tam, miałem wszystkim niewtajemniczonym opowiedzieć co to jest RPG. RPG to gra w której gracz wciela się w wymyśloną przez siebie postać, w różnych systemach tworzy się ją inaczej ale zawsze jest ona wymyślana przez gracza i akceptowana przez Mistrza Gry, czyli osoby która prowadzi całą rozgrywke. Mistrz Gry w różnych systemach nazywa się inaczej, na przykład Bajarz (Wiedźmin), Mistrz Podziemii (Dungeons&Dragons) lub po prostu Mistrz gry. Gra toczy się wten sposób że Mistrz Gry opowiada graczom co widzą a oni deklarują co robią na przykład:

Mistrz Gry: Przed wami stoji krwiożerczy wampir pachnący ostro zwłokami, uśmiecha się na wasz widok...
Gracz 1:Rzucam się na niego z mieczem!
Mistrz gry: Uśmiech spełzł mu ze twarzy niczym oślizgły wąż, odsunął się i rzucił się na Madeleine
Gracz 2 ( czyli Madeleine)-Puszczam na niego magiczny pocisk i jednocześnie unikam!
Mistrz Gry: (Rzuca kośćmi czy Madeleine się udało) Tak, unikłaś i trafiłaś go........

To był przykład gry, ateraz czas na historię. W Polsce wzmianki o grach fabularnych pojawiły się w "Magazynie Razem", w którym w latach 1987-1989 Jacek Ciesielski opisał idee RPGoraz przedstawił kilka znanych znanychwówczas na świecie systemów. W tych czasach oryginalne systemy były w naszym kraju nieosiągalne. I dlatego powstawały gry kreowane domowym sposobem, tzw. systemy autorskie, w które bawiło się nieliczne grono przyjacioł twórcy. Artykuły Jacka Ciesielskiego do dźiś uznaje się wśrodowisku RPG za przełomowe. Dowiedziano się również że gry RPG miały swój początek w ćwiczeniach wojskowych w 1913 roku, czyli gry fabularne są już dosyć stare. To tyle, mam nadzieje że ci nieliczni którzy nie rozumieli RPG właśnie wzbogacili swoja wiedzę.
Co myślicie o grach fabularnych? Myślicie że to kompletna nuda? Czy raczej że to jeden z lepszy wynalazków? Dla przybliżenia oto opisy kilku systemów:

Gra Dungeons&Dragons, w skrócie D&D jest jedną z najbardziej znanych gier fabularnych, powstała w Stanach Zjednoczonych na początku lat 70-tych wymyślona przez 2 panów mianowicie Gary'ego Cygax'a oraz Dave'a Arnerson'a.D&D jest o wiele bardziej skomplikowane od Wiedźmina, i o wiele starsze. Na początku gracz wybiera imię, rasę, klasę, charakter, bóstwo, wiek, płeć, wzrost, wagę, kolor oczu oraz kolor i długość włosów. Klasy są następujące: Barbarzyńca czyli szaleńczy wojownik który co jakiś czas wpada w szał bojowy i to całkowicie zmienia jego cechy, Bard czyli wojowniko-złodziej który zna też kilka pieśni oraz czarów, Czarodziej który potrafi jak sama nazwa wskazuje rzucać czary i uroki, iluzjoninsta czyli gnomi odpowiednik czarodzieja, druid czyli czarodziej, ale taki bardziej przyrodniczy i walczący, kapłan którego ilustracja przedstawia potężnego człowieka z srebrnej zbroi który w ręku trzyma buzdygan, łotrzyk a więc typowy złodziej, najczęściej niziołek lub gnom, mnich czyli wcale nie rodzaj księdza tylko walczący drągiem wojownik, bez żadnej zboi ani niczego, palladyn czyli walczący długim mieczem i rótkim łukiem wojownik z kilkoma dodatkami, tropiciel czyli walczący dwoma mieczami elfi myśliwy, wojownik czyli żołnierz, najczęściej krasnoludzki walczący zależnie od rasy toporem,mieczem półtoraręcznym lub mieczem krótkim, ostatnią klasą jest zaklinacz który rzuca czary ale zupełnie innego rodzaju niż czarodziej. Takie można mieć klasy, po wybraniu klasy trzeba rzucić chyba z setką kostek żeby ustalić różne modyfikatory i inne rzeczy, osobiście więcej wam ne powiem, ponieważ ja gram w Wiedźmina.

Jest tok 1877, ale historia potoczyła się zupełnie innym torem. Wojna domowa wciąż trwa, a Stany Zjednoczone i Konfederacja nie dążą do porozumienia. Indianie odzyskali swe plemienne terytoria, a przebudzone duchy obdarzyły ich wielkimi mocami. W 1869 roku Kalifornia zapadła się podczas straszliwego trzęsienia ziemi; powstał Wielki Labirynt - Setki korytarzy, kotlin i jarów, kryjących niezwykły materiał: Upioryt!
Oto czasy dla tych, którzy są wystarczająco odważni, by ruszyć na Zachód.Muszą jednak uważać. Bo na Zachodzie Ameryki coś się dzieje. Coś niepokojącego. Coś niezwykłego. Cienie są coraz mroczniejsze, noce dłuższe, a po preriach szaleją dzikie bestie. Potwory z legend i koszmarów czają się tam, gdzie nikt by się nie spodziewał. Powstają dziwne kulty, oddające cześć plugawym bóstwom. Niektórzy opowiadają o tajemniczych i przerażających stworach znanych wygrzebańcami. I o innych plugawych bestiach, które ponoć za jakiś czas obejmą władzę nad światem.
A przeciw tym siłom ciemności stają bochaterowie Dziwnego Zachodu. Ponurzy rewolwerowcy, uzbrojeni jedynie w sześcistrzałowce i spryt. Karciani kanciarze, posiadający moc rzucania mistycznych kantów. Naukowce żyjący na krawędzi szaleństwa, tworzący niezwykłe urządzenia napędzane parą ze stali. Obdarzeni więlką mądrością szamani. potrafiący zmusić duchy do posłuchu. Agenci i Teksańscy Rangerzy, starający się obronić społeczeństwo przed nieuchronną prawdą. Czy czeka ich śmierć? Może. Ale na Dziwnym Zachodzie śmierć wcale nie jest końcem.
Witajcie w świecie Dead Lands: Weird West, w świecie martwych ziem, w świecie Dziwnego Zachodu! Dowiedz się, że niełatwo jest nosić kowbojskie buty!

Wielcy Przedwieczni przybyli na naszą planetę z gwiazd. Eony przed nadejściem ludzi niepodzielnie władali Ziemią. Pozosałości ich miast można znaleźć na samotnych wyspach Pacyfiku, pośród piasków niezmierzonych pustyń i w śniegach arktycznych lądów. Teraz śpią - niektórzy głęboko pod powierzchnią ziemi, inni, chronieni magią potężnego Cthulhu, w morskich odmętachw zatopoionym mieście R'lyeh.
Zew Cthulhu to oparta na dziełach H.P. Lovecrafta gra fabularna, w której zwykli ludzie walczą z potężnymi, przerażającymi istotami rodem z Mitów Cthulhu. Gracze prowadzą poszukiwaczy spraw o których nikt nie wie i o których nikt nie mówi.

Może wiele osób o tym wie a może nie wie... Istnieje na świecie system gry szerzej znany jako Wiedźmin, powstał on w oparciu o sagę Andrzeja Sapkowskiego którego życiorysu wam nie przytocze bo nie mam odpowiednich źródeł...Wracając do tematu, czym jest Wiedźmin? Jest to gra fabularna, o wiele bardziej (według mnie) klimatyczna niż choćdy takie Dungeons&Dragons, zacznijmy od początku, gracz tworzy swoją postać, dokonując wyboru, a mianowicie czy wybyrać postać z archetypu, czyli już gotową czy stworzyć swojego odpowiednika własnoręcznie poprzez wybranie jego rasy, umięjętności i cechy. Cechy w grze dzięla się na cechy ducha, i cechy ciała, cech ciała jest więcej i są to Kondycja, Poruszanie, Zwinność, Zręczność, Siła i Zmysły, cech ducha jest tylko trzy ale są równie ważne, noszą one nazwy: Intelekt, Ogłada, Wola. Umięjętności jest pełno i są one przyporządkowane do cech. Są one naprawde różne od Charakteryzacji po na przykład Żeglastwo albo Znaki Wiedźmińskie. Po wybraniu umięjętności i cech (ich ilość losuje się odpowiednimi rzutami odpowiednich kości)następuje czas na wybranie wad i zalet.Wady można posiadać różne od bezpłodności do braku nerki ( znam takiego jednego bez nerki, nazywał się Philip), a zalet jeszcze więcej na przyład piękniś, przeszywające spojrzenie etc. Po tych czynnościach ustala się broń,ekwipunek, modyfikatory, Punkty walki, czary, manewry i punkty magii. To koniec tworzenia karty postaci, choć niektórzy gracze mogą wpisać swojej postaci jej historię i naszkicować jej portret. Potem zaczyna się gra......Według mnie Wiedźmin jest łatwiejszy w opanowaniu i bardziej klimatyczny, choć mniej znany od starego, poczciwego D&D....

Cały tekst pisałem własnoręcznie.


Liczba modyfikacji: 3, Ostatnio modyfikowany: 19.07.2006, Ostatnio modyfikował: Kordiss

Permalink

Wydaje mi się, że Wiedźmin jest mniej znany z jednego i dość istotnego powodu: pochodzi z Polski. D&D zostało stworzone przez mieszkańców Ameryki, a to daje im przewagę, zarówno promocyjną jak i rynku zbytu.

Jest jeszcze jedno ciekawe RPG pochodzące z naszego kraju - Dzikie Pola - stworzona przez Jaceka Lech Komudę, Michała Mochockiego, Artura Machlowskiego. Akcja toczy się w Polsce Szlacheckiej od II połowy XVI wieku aż do XVII. Klimatyczne, jeśli ktoś lubi taki styl i kocha historię.

D&D nie opanowało do końca rynku naszej ojczyzny - wielokrotnie spotkałam się z fanami jak i swobodnie potrafiłam znaleźć podręczniki do: Wampira: Maskarady, Warhammera (no dobrze, niektórych już nie można dostać od tak na rynku :P), Zew Cthulhu, Cyberpunka, StarCrafta, Kryształów Czasu, Legendy Pięciu Kręgów, Deadlands czy Earthdawn.


Permalink

@Nami: Warhammer ma akurat nową edycję i wznowione wydanie ;)

Ogólnie jeśli chodzi o RPG to podałeś 4 przykładowe systemy i to nawet nie jest przekrój :) Nie ma sensu się rozwodzić nad każdym, kto chce to wygoogluje (a pogadać pogadamy jak będzie stolik w Osadzie na który serdecznie jako jego opiekun zapraszam ;] ), ale z tych co grałem bądź (rzadko bo rzadko) grywam to: Cyberpunk 2020, Neuroshima, Earthdawn, stare dobre Kryształy Czasu, Wilkołak: Apokalipsa, 7th See, Monastyr (też polski), a te w które nie grałem można wymieniać jeszcze kilkadziesiąt jeśli już nie *set pozycji.

Co do Wiedźmina, jest to system zasadniczo różny od D&D, który mimo wszystko z powodu realiów bardziej mi odpowiada. Poporostu, większość RPGowców uznaje dedeki za najbardziej cukierkową grę RPG jaka istnieje na polskim rynku i ja się z tym również zgadzam. Zresztą, stopień skomplikowania mechaniki i ilość rzutów kostką w sesji prowadzonej przez typowego MG jest ogromna... Ale pokłócę się chętnie z jakimiś miłośnikami tego systemu już w odpowiednim miejscu w Osadzie ;]


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 21.07.2006, Ostatnio modyfikował: Irvin

Permalink

myślę, że zamiast krytykowania że to przekrój przez rpg nie jest każdy powinien go uzupełnić o swój ulubiony system i jego w miarę obszerną recenzję, najwyżej do Osady sie pzeniesie. sam mam zamiar takow, gdy tylko chwilkę wolną znajdę. odnośnie rzucania setką kostek - losowanie robi się raz, a to jest i tak 1 z 4 czy 5 sposobów kreowania postaci w DnD (których w razie czego mam zamiar bronić :]). a rzucanie setką kostej w walce - a w Deadlands grałeś? nie dość że kości, to jeszcze karty. z tym że jak dla mnie jest to dosyc intuicyjne


Permalink

Ja zaś uważam, że to nie to miejsce na forum.
Czyż nie powinno to trafić do kresów?
(Osobiście podobały mi się bardziej inne światy ;), ale to osobna sprawa.)

A RPG, hmm, przekrój stworzyć ciężko jest ;)


Permalink

Trzeba by przekopać Twój stos MiMów i będzie przekrój przez ostatnie kilkanaście lat ;) Niestety bez historii najnowszej, ale z tym jestem na bieżąco :)


Permalink

Moje MiMy - mój skarb :)

Masz rację, czytając je daje to jakiś przekrój rozwoju RPG, ale w Polsce.
Natomiast co do światowej, to... Warhammer ma już 23 lata ;) , czyli jest starszy od polskiej sceny eRPeGowej. A jak dobrze pamiętamy, nie był to pierwszy system :) Swoją drogą, pierwszy był D&D? Czy też inny, jak zwykle, czytałem gdzieś o tym ;) (chyba old Gambler;))
I jak zwykle pamięć zawodzi...


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 22.07.2006, Ostatnio modyfikował: mah

Permalink

:)
Fajne rozszyfrowanie tego skrótu, to tylko dowód na to, że RPG to zło, i narzędzie wiecie kogo ;)
Zapewne nie zauważone zostało to wcześniej przez to, że fani zauważają tylko 3 litery, R P G ;)

A RPG - to chyba także Role Play Games, tudzież Roleplay Games (info z okładki WFRP)


Permalink

Ta, powiedz w dzisiejszych czasach RPG a usłyszysz Baldur, Gothic, NVN itp. A skróty sa właśnie ważne, żeby takich sytuacji nie było. Wkońcu np. cRPG to nie to samo :)

Dedeki wyszły bodaj w 73 roku i były uznawane za pierwszy w miarę składnie napisany, opracowany i wydawany RPG. Ale ogólnie to na sto procent nie jest protoplasta gatunku :)


Permalink

Prekursor gier RPG jest stary, bardzo stary, gdyż jest to jedna z gier strategicznych, takich jak szachy, a nawet starszych.
Z tego szlachetnego gatunku wywodzą się gry wojenne, najstarsza "Kiergspiel" pochodzi z roku 1824. Początkowo służyły one tylko armią, jako trening taktyki, jednak przedostały się do zwykłych ludzi :), jak, że była to świetna zabawa. W roku 1913 powstają zasady "Little Wars" stworzone przez G.H. Wellsa, znanego wszystkim pisarza sf. Potem żetony zostają zastąpione figurkami, w latach 50 powstaje firma produkująca gry wojenne (pola podzielone na heksy), pojawiają się czasopisma poświęcone tym grą.
Jednak dla rozwoju RPG ważniejsze są daty 1965 rok i 1968.
W 1965 J.R.R Tolkien wydaje "Władcę Pierścieni", działo przełomowe, o czym wszyscy zapewne wiedzą. Powstaje również Lake Geneva Tactical Studies Association, którego członkiem jest E.G Gygax. W roku 1968 odbył się pierwszy GenCon, konwent miłośników gier wojennych i później fantasy. Wróćmy do pana Gygax , który jest twórcą gry bitewnej "Chainmail", pierwszej w której pojawiły się rasy, mianowicie krasnoludy i elfy. Później wydano wiele gier na zasadach "Kolczugi", dzięki współpracy z Anerson - Gygax zasady te rozszerzono (z 12 do 100 stron ;)), jednak konflikt pomiędzy twórcami spowodował ich rozejście. (1972)
Niedługo później Gygax i D. Kaye powołali do życia TSR (można powiedzieć :"jesteśmy w domu") i w 1973 wydają D&D. Pierwsza edycja była pełna niedociągnieć, największym z nich był brak opisanego świata (wg. mnie istoty rpg). Pierwszym systemem w którym świat został opisany był "Tekumel" profesora Barkera. CO dalej robili "ojcowie RPG"?
Arneson rozwijał świat D&D (niestety moje źródła nie wspominają, czy pogodził się z Gygaxem, jednak zapewne to nastąpiło), a Gygax rozpoczął kreowanie AD&D...

Zaczęły pojawiać się kolejne systemy, kolejne światy, aż do chwily dzisiejszej , gdy świat RPG jest taki, jakim go znamy. :)

Wypowiedź inspirowana wspomnianym wcześniej Gamblerem ;)


Permalink

Macie rację, Role Playing Game :-) . Mój błąd. Za to bardzo dobry pomysł miał Vandergahast! Niech każdy napisze o swoim ulubionym systemie chyba że on już jest opisany. Pojawajają się głosy o Warhamerze, ja słyszałem o nim mało, więc opiszcie go. Skoro to nie przekrój to zróbmy z tego tematu chociaż przekrój!