Od dłuższego czasu Quantomas rozwija tzw. AI Mod, znacznie poprawiający inteligencję gracza komputerowego (bazujący na AI programu szachowego Fritz, od dłuższego czasu wykańcza ostateczną wersję 3.2 i prace chyba zbliżają się do końca). Ten mod jest rozprowadzany razem z modem Eternal Essence, w którym jest trochę ciekawych zmian (np. można mieć aż 8 umiejętności). Ogólnie rzecz biorąc: świetna rzecz, dzięki której HOMM V (moim skromnym zdaniem) stał się najlepszą grą z serii HOMM. Problem w tym, że od dawna praktycznie nic się tam nie dzieje.
Niedawno sprawa dostała nowych skrzydeł i pojawiło się Might and Magic: Heroes 5.5. Jest tam wszystko, co było w EE/AI Mod: AI Quantomasa i dodatki z EE, ale jest też sporo innych zmian:
- większe pola bitew dla tzw. battle sites (14x14 - i smoki nie dolecą w pierwszej turze...)
- silniejsze stwory do pokonania (... ale będzie ich dużo więcej, zależnie od czasu w grze - i mogą też być inne niż dotychczas, np. do smoków Sylwanu i Lochu mogą dołączyć smoki krasnoludzkie, a nawet Feniksy; podobnie dla pozostałych tego typu obiektów)
- nowe klasy bohaterów (po 3 typy bohaterów dla każdego miasta)
- nowe obiekty na mapie przygód (dostępne również dla generatora map losowych)
- zmiany w zaklęciach (np. efekty Przyspieszenia i Spowolnienia zależą od Mocy bohatera)
- "ściąga" z możliwymi umiejętnościami i ich wymaganiami dostępna z okna bohatera
- nowe zaklęcia (Town Gate teleportuje do najbliższego miasta, Town Portal teleportuje do pustego garnizonu dowolnie wybranego miasta)
- jest też wersja 64-bitowa.
Warto wypróbować. Najlepiej skopiować całą grę (ale bez niektórych modów wymienionych w dokumentacji) w inne miejsce i dopiero na to zainstalować MMH5.5. W przypadku polskiej wersji gry otrzymuje się wersję polsko-angielską :)
S.
Edit: już jest polskie tłumaczenie. Link jest na Heroes Community.