Akcja Heroes IV zaczyna się wraz z końcem starego świata i tzw. Rozliczeniem. Dochodzi do bitwy pomiędzy armiami Gelu i Kilgora (znanych z części trzeciej). Dowódcy spotykają się twarzą w twarz i dochodzi do krótkiej walki. Gelu dzierży Ostrze Armagedonu, natomiast Kilgor Miecz Mrozu. Wg. przepowiedni gdy dwa ostrza się spotkają, nastąpi koniec świata. I tak właśnie się stało - ostrza się zderzyły wywołując ogromną eksplozję, co zniszczyło stary świat. Niemniej część uchodźców udała się przez portale do nowego świata - Axeoth. Ich losy są opisane w sześciu kampaniach, które możemy rozegrać w dowolnej kolejności:
1) Prawdziwe Ostrze - Lord Lysander, niegdyś ulubieniec królowej Katarzyny Ironfist utworzył nowe państwo Palaedry. Został jego namiestnikiem (odmówił korony, gdyż nie było w nim królewskiej krwi). Cztery lata po Rozliczeniu na dworze Palaedry pojawia się sir Worton. Ogłasza, ze jest synem króla Nicolasa Gryphonheart'a z nieprawego łoża. Jako dowód dobywa Ostrza Gryphinhearta (które wg. legendy mógł dzierżyć jedynie ktoś, kto był członkiem dynastii). Rozpoczyna się wojna domowa.
2) Chwała dni minionych - barbarzyńcy w nowym świecie są słabi i zwaśnieni. Tarnum (znany z serii Heroes Chronicles) boi się, że wzajemne walki doprowadzą jego lud do upadku. Przybrany syn Tarnuma, Wearjack, postanawia zjednoczyć plemiona barbarzyńców.
3) Cena Pokoju - Emilia, córka prosta córka szklarza i początkująca czarodziejka, niemalże przez przypadek obejmuje dowództwo nad bezradnymi uciekinierami ze starego świata, w celu obrony przed bandytami. Zostaje później obrana królową Wielkich Arkan i dostaje przydomek Nightheaven ("nocne niebo"). Niestety, do nowego świata trafił Gavin Magnus - Nieśmiertelny Król z Bracady. Ma on straszliwy plan zaprowadzenia pokoju na świecie. Ponadto chce, aby Emilia oddała mu swoje ziemie i została jego żoną, na co ta się nie godzi. Wybucha konflikt.
4) Elwin i Shaera - elfy tworzą w nowym świecie państwo Aranorn. Jeden z pomniejszych dworzan, Elwin, zakochuje się z wzajemnością w Shaerze - córce słwanego generała Gramina. Niestety nie tylko Elwin chce mieć Shaerę dla siebie - wpływowy szlachcic, lord Harke, wywołuje intrygę mającą na celu pozbycie się Elwina...
5) Pół - Martwy - nekromanta imieniem Gauldoth żyje przez wiele lat w dziczy. Omal nie zabity przez mieszkańców Wielkich Arkan, postanawia dokonać zemsty. Następnie dzięki osiągniętym wpływom tworzy królestwo nieumarłych - Nekros. Uwalnia również swojego mistrza Kalibarra, który cudem przeżył Rozliczenie. Dochodzi jednak między nimi do konfliktu - Gauldoth nie jest wrogiem wszelkiego życia i chce zachować równowagę, podczas gdy Kalibarr ma tajemniczy plan zniszczenia wszelkiego życia...
6) Córka Pirata - Tawni Balfour, córka niesławnego kapitana Balfour'a, obejmuje przywództwo nad okrętem po śmierci ojca. Jest ambitna i planuje zapanować nad Złotym Morzem. Będzie musiała się zmierzyć nie tylko z wrogami, ale też z cieniami swej mrocznej przeszłości. Kampania próbuje nas przekonać, że nie warto spoglądać w przeszłość (jakby któryś fan zatęsknił za starym światem :D).