Po długich oczekiwaniach wreszcie odebrałem swoją wersję planszówki.
Dostawa trwała dłużej niż myślałem - liczyłem na to że wyrobią się jeszcze w kwietniu.
Na początek warto dodać, że ostatecznie dostawę realizował InPost, a nie Green Logistics (ten zajmuje się najwyraźniej transportem hurtowym).
Zamówiłem wersję z figurkami cieniowanymi bez dodatku Inferno i bez plakatów (za to z Artbookiem).
Kilka uwag i pierwszych wrażeń po rozpakowaniu.
Nie chciałbym rozpływać się w pięknych słowach więc skupię się bardziej na elementach negatywnych.
Oczywiste jest że jako miłośnicy oryginału nie będziemy tu obiektywni. Wiadomo, że grafiki zostały pięknie odwzorowane i tak dalej.
Co do elementów irytujących:
1. Zmiany dokonane w polskim tłumaczeniu zaklęć nie wynikające z jakiś konkretnych powodów:
Modlitwa zmieniła się w Psalm Mocy
Promień osłabienia zmieniło się w Morowe powietrze
Uleczenie we wzmocnienie
Żądza krwi w ręka śmierci
Krąg zimna w strefa zimna
2. Figurka Archanioła jest nieco mniejsza /porównywalna w skali do Gryfa - pamiętam, że w trakcie kampanii i live streamów pojawił się ten temat i mieli to nieco zbalansować - najwyraźniej o tym zapomniano. Tak samo Czarodziejskie smoki które można co najwyżej potraktować jako "smoczki". Trudny do zauważenia pysk Mantikory jest legendą facebookowej grupy poświęconej planszówce.
3. Delikatne elementy figurek - Rozumiem chęć urozmaicenia i detali, ale niektóre z figurek jak np. Wywerna/bohaterowie Cytadeli są bardzo delikatne i "odstające" co czyni je bardzo podatnymi na uszkodzenie. Wydaje się, że trzeba się z nimi obchodzić jak z "jajkiem". Być może należałoby przemyśleć niektóre projekty i uczynić figurki bardziej zwartymi.
Dodam, że z figurek niemalowanych najbardziej zaimponowały mi złote smoki - nieumarłe rażą mnie trochę "nieznajomością anatomii" czego w grze nie zauważyłem. Wiem czepiam się.
4. Tylko jedna plansza bitwy. Jest to negatyw biorąc pod uwagę rozgrywkę 4 osobową - posiadanie 2 plansz bitwy pozwoliłoby 4 graczom rozgrywać bitwy równocześnie w trakcie eksploracji mapy co zmniejszyłoby czas oczekiwania na swoją turę. Dobrze byłoby gdyby producenci gry zaoferowali kiedyś możliwość zakupu indywidualnie planszy bitwy. (nie mam tu na myśli tej heksagonalnej z dodatku Battlefield tylko tą 4 kolumnową).
5. Brak wielu lokacji na płytkach terenu np. można było wprowadzić lokacje siedlisk, które pozwałyby zwiększyć liczebność jednostki - z kilka na grupa lub dobrać kartę danej jednostki jeśli nie ma się jej w armii. Gdzieś zagubiła się kopalnia siarki (a przynajmniej nie było jej wymienionej w zeszycie misji Inferno). Oczywiście pewne niektóre lokacje - tak jak brakująca część czarów będą dodane w nowych dodatkach - np. przywołania żywiołaków mogą pojawić się w dodatku Wrota Żywiołów.
5. Pewnymi minusem z mojej perspektywy jest też brak uwzględnienia lokacji z płytek mapy jako działu Artbooka. I tak jest on niekompletny z uwagi na brak frakcji które są w projektowaniu. W artbooku można było umieścić te projekty w oryginalnym (lub zbliżonym do oryginalnego) rozmiarze.
6. Brak miejsca w głównym pudełku na elementy z rozszerzeń. Oczywiście nie mam tu na myśli miejsca na figurki - bo od tego jest "Big Box", ale gra dużo zyskałaby gdyby pudełko z podstawką miało nieco więcej miejsca przewidzianego na dodatkowe karty bohaterów i miast oraz przynajmniej część kart. Załóżmy, że chcemy zabrać grę do znajomych. Jesteśmy wtedy skazani używać tylko "podstawkę" z 3 frakcjami lub brać 2 lub 3 pudła (nierealne). Jestem pewien, że przynajmniej część kart artefaktów/czarów/astrologów z dodatków połączę ze sobą, a wtedy przydałaby się ta dodatkowa przestrzeń.
Oczywiście rozwiązaniem są projekty pudełek autorstwa fanów pozwalające przechować w jednym wszystkie karty, kostki, żetony. Co do figurek oczywiście będą konieczne przynajmniej te symbolizujące bohaterów frakcji.
7. Co do dodatku Battlefield - biorąc pod uwagę wielkość pudełka - jakaś połowa wysokości porównując z pozostałymi - oczekiwałbym więcej zawartości. Żeby była to pełnowartościowa gra powinno się uwzględnić przeszkody typowe dla innych frakcji jeśli chodzi o oblężenie zamku (mury, baszty) - obecnie mamy tylko przeszkody odwołujące się do frakcji Zamku. Oczywiście te elementy miałyby największy sens gdyby w planszy bitwy uwzględnić podłoże inne niż trawa (czyli np. po połowie trawa/lawa lub trawa/teren odwołujący się do nekropolii).
Z miłych zaskoczeń wymieniłbym bogate scenariusze misji. W inteligentny sposób zmieniono też specjalności niektórych bogaterów jak Tazar i Jeddite aby uniknąć powielania się tych samych specjalności - w tym wypadku Płatnerz i Wskrzeszenie (duplikacja z Mephalą i Alamarem).
Podsumowując gra na pierwszy rzut oka ma niewiele minusów. Liczba wszystkich kart jest ogromna i chociaż są pewne braki w porównaniu z oryginałem, a design kilku figurek jest dyskusyjny (Solmyr i jego koń/Solmyr w trakcie zmieniania się w konia??) - nie można powiedzieć żeby cokolwiek było zrobione "po łebkach". Pozostaje mieć nadzieję, że pozostałe dodatki wprowadzą brakujące elementy.
Podstawowa wersja gry pojawiła się już w przedsprzedaży np. na aleplanszowki, v7.rebel, planszeo czy shopgracz
Zachęcam do zapisania się do grupy facebookowej https://www.facebook.com/groups/1122897778892040
Można tam dołączyć do osobnych wspólnych czatów pozwalających znaleźć lokalnych graczy w większych miastach, znaleźć wyjaśnienie wątpliwości co do reguł, a przede wszystkim zobaczyć różne ciekawe wersje malowań figurek. Naprawdę zachęcają by samemu spróbować !