Hehe, to zależy... :D
...od klasy bohatera, od wielkości mapy, planu działania ;)
Ogólna reguła jest taka, że im mapa jest większa i wyższy możliwy poziom głównego bohatera, tym Oświecenie staje się bardziej przydatne. Są jednak sytuacje, kiedy nawet przy niskim poziomie bohatera warto wziąć Oświecenie.
Przykład:
Warlock 10lvl. Statystyczny przydział atrybutów: 3/1/5/1 lub 3/1/4/2 (atak, obrona, moc, wiedza)
+1 wiedzy z Dworu intryg
+1/3 wiedzy z artefaktu początkowego (szansa jest mała, więc nie ma co tego brać pod uwagę).
Jak widać po statystykach, bohaterowi na nic wysoka moc i możliwość rzucania wzmocnionych zaklęć, jeżeli jest w stanie rzucić 1-2 zaklęcia. Oświecenie na poziomie podstawowym da nam przy 10 poziomie dwa dodatkowe punkty atrybutów, na zaawansowanym 3 punkty. Może się trafić wiedza, ale nie musi; ważniejszą jest zdolność Inteligencja, która da dodatkowe 50% many co przekłada się na kolejne 1-2 zaklęcia. Pojawia się również szansa na zdolność Absolwent (+2 wiedzy). O niebo łatwiejsza staje się eksploracja mapy, dzięki czemu zyskujemy kolejne poziomy ;)
Oświecenie jest z reguły bardziej użyteczne dla bohaterów magicznych. Reperuje ubogie statystyki ataku i obrony, a także pozwala uzupełnić braki w Mocy lub Wiedzy dzięki umiejętnościom Absolwent (+2 wiedza), czy Nagrody czarodzieja (+2 Mocy). Bohaterowie specjalizujący się w walce ograniczają się raczej do dodatkowych statystyk i bonusu 50% do many.
Ogólnie można przyjąć, że Oświecenie jest tym talentem, który przydaje się każdej frakcji. Trzeba jednak znać priorytety i przede wszystkim mieć plan na grę ;)
Ps. w wersji polskiej, są to Talenty i Zdolności ;)