Witam wszystkich.
Ten temat stworzyłem w dwóch celach. Po pierwsze aby porozmawiać o fanowskich kampaniach w H4. Większość z nich ściągam ze strony Celestial Heavens. Znajduje się tam naprawdę wiele genialnych kampanii. Zachęcam do dzielenia się przemyśleniami i recenzjami tych kampanii jak i innych jakie znajdziecie. H4 jest idealne do tworzenia własnych historii - pisze to jako gracz i mapmaker (głównie robię właśnie kampanie w H4). Niestety liczba fanów H4 nie jest dosyć liczna, więc mam nadzieje, że zbierzemy się właśnie tutaj!
Po drugie celem jest ustalenie co najbardziej cenicie w fanowskich kampaniach. Dlatego utworzyłem tą ankietę. Fajnie by było wiedzieć co ludzie cenią najbardziej w tego typu produkcjach. Dzielcie się co lubicie i fajnie by było jakbyście ustosunkowali się do swojego wyboru. Pytanie jest kierowane do graczy ale w szczególności do mapmakerów, gdyż ich odpowiedzi określają również na co stawiają w swoich kampaniach.
Pozycje w ankiecie mogą wydawać się lakoniczne dlatego niżej uściślę odpowiedzi:
+ Duże bitwy
Chodzi mi o ten element trudności mapy/kampanii generowany poprzez liczbę armii przeciwnika. Na przykład mamy pokonać przeciwnika z 100 smokami. Nie ważne jest czy gracz jest komputerowy czy neutralny. Chodzi o wyzwanie jakie stawia nam autor.
+ Trudność AI
Ten i poprzedni podpunkt można nazwać jednym szyldem: "rozgrywka" - jednak chciałem rozbić to na dwa różne elementy. Graliście kiedyś w mapę kiedy komputer zalewał was armią, niezbyt liczną aczkolwiek uciążliwą? Jeżeli tak to macie do czynienia z trudnością AI. Na trudność AI składają się odpowiednie wyważenie mapy, specjalne skrypty a nawet systemy portali. To zupełnie coś innego niż postawienie 100 smoków jako strażników i wymaga więcej pracy od mapmakera (w szczególności w H4).
+ Wykonanie i wygląd mapy
Czyli czy wygląd poszczególnych map jest dla was czymś ważnym grając w kampanię? Czy lubicie jednolite tereny czy tereny które często się zmieniają? Ja często operuje pojęciem "natłoku" w mapie. Jedni uwielbiają, drudzy nienawidzą.
+ Ciekawe rozwiązania (skrypty)
Jedziecie sobie spokojną drużką aż tu nagle wypadają na Ciebie rozbójnicy! Jest to jeden z typów skryptów w mapie. Ja pod skrypty podciągam chaty misji, bramy i zdarzenia. Wszystkie te elementy tworzą mapę ciekawszą. Skrypty mogą być proste (np. zwiększenie morali) lub skomplikowane (np. różne drogi rozwoju i ścieżki fabuły podczas gry) w każdym razie powinny one być naturalną częścią rozgrywki.
+ Fabuła i postacie
Tutaj nie muszę tłumaczyć - na fabułę składają się wiadomości, zdarzenia, prologi i epilogi, a nawet warunki zwycięstwa i przegranej oraz biografie bohaterów.
+ Niestandardowe warunki zwycięstwa i przegranej
Znudziło wam się pokonywanie przeciwnika? Lubicie poszukać zakopanego artefaktu? Chcecie wytrzymać oblężenie przez określony czas? A może szukacie map o o jeszcze bardziej dziwnej budowie? To znak że ten wybór jest dla was.
Ja na tapetę biorę kampanie Rakne Fne pod tytułem "The Gambler" czyli po prostu "Gracz". Jest to kampania ciekawa pod wieloma względami. Po pierwsze pięknie wykonana, autor stworzył piękne krajobrazy i dbał o każdy szczegół mapy. Po drugie mamy do czynienia z bohaterem, który ma dodatkową umiejętność - hazard. Dzięki niemu możemy w chatach misji "grać" o dodatkowe przedmioty, czary, artefakty. Poziom umiejętności hazard rośnie wraz z ilością wygranych gier. W tej kampanii zdobycie czarów nie jest takie proste! Są one reglamentowane i tylko używając sprytu lub siły można nauczyć się jakiegoś nowego czaru. Fabuła jest prosta i jasna aczkolwiek łatwa do zrozumienia i zaskakująca.
Kampania ma 4 mapy i jest zrobiona w standardowym H4. Zawiera wiele skryptów podwyższających trudność przeciwnika AI więc na pewno nie będziecie się nudzić, gdyż komputer nie da wam tak łatwo odpocząć. Polecam tę kampanię. Ode mnie leci 4.5/5, jedynym do czego mogę się przyczepić to może zbyt krótkie wiadomości i tylko 4 mapy, jednak każdy lubi co innego.
Jeżeli ktoś grał w tą kampanię zapraszam do dzielenia się własnymi przemyśleniami.