Imperium

Behemoth`s Lair

Fanowskie kampanie w H4

Co najbardziej cenicie w fanowskich kampaniach H4?

  • Duże bitwy (czyli trudność generowana przez statyczne elementy mapy)
  • Trudność AI (trudność rozgrywki generowana przez komputerowych graczy)
  • Wykonanie i wygląd mapy
  • Ciekawe rozwiązania (skrypty)
  • Fabuła i postacie
  • Niestandardowe warunki zwycięcięstwa i przegranej
Permalink

Witam wszystkich.
Ten temat stworzyłem w dwóch celach. Po pierwsze aby porozmawiać o fanowskich kampaniach w H4. Większość z nich ściągam ze strony Celestial Heavens. Znajduje się tam naprawdę wiele genialnych kampanii. Zachęcam do dzielenia się przemyśleniami i recenzjami tych kampanii jak i innych jakie znajdziecie. H4 jest idealne do tworzenia własnych historii - pisze to jako gracz i mapmaker (głównie robię właśnie kampanie w H4). Niestety liczba fanów H4 nie jest dosyć liczna, więc mam nadzieje, że zbierzemy się właśnie tutaj!

Po drugie celem jest ustalenie co najbardziej cenicie w fanowskich kampaniach. Dlatego utworzyłem tą ankietę. Fajnie by było wiedzieć co ludzie cenią najbardziej w tego typu produkcjach. Dzielcie się co lubicie i fajnie by było jakbyście ustosunkowali się do swojego wyboru. Pytanie jest kierowane do graczy ale w szczególności do mapmakerów, gdyż ich odpowiedzi określają również na co stawiają w swoich kampaniach.

Pozycje w ankiecie mogą wydawać się lakoniczne dlatego niżej uściślę odpowiedzi:

+ Duże bitwy
Chodzi mi o ten element trudności mapy/kampanii generowany poprzez liczbę armii przeciwnika. Na przykład mamy pokonać przeciwnika z 100 smokami. Nie ważne jest czy gracz jest komputerowy czy neutralny. Chodzi o wyzwanie jakie stawia nam autor.
+ Trudność AI
Ten i poprzedni podpunkt można nazwać jednym szyldem: "rozgrywka" - jednak chciałem rozbić to na dwa różne elementy. Graliście kiedyś w mapę kiedy komputer zalewał was armią, niezbyt liczną aczkolwiek uciążliwą? Jeżeli tak to macie do czynienia z trudnością AI. Na trudność AI składają się odpowiednie wyważenie mapy, specjalne skrypty a nawet systemy portali. To zupełnie coś innego niż postawienie 100 smoków jako strażników i wymaga więcej pracy od mapmakera (w szczególności w H4).
+ Wykonanie i wygląd mapy
Czyli czy wygląd poszczególnych map jest dla was czymś ważnym grając w kampanię? Czy lubicie jednolite tereny czy tereny które często się zmieniają? Ja często operuje pojęciem "natłoku" w mapie. Jedni uwielbiają, drudzy nienawidzą.
+ Ciekawe rozwiązania (skrypty)
Jedziecie sobie spokojną drużką aż tu nagle wypadają na Ciebie rozbójnicy! Jest to jeden z typów skryptów w mapie. Ja pod skrypty podciągam chaty misji, bramy i zdarzenia. Wszystkie te elementy tworzą mapę ciekawszą. Skrypty mogą być proste (np. zwiększenie morali) lub skomplikowane (np. różne drogi rozwoju i ścieżki fabuły podczas gry) w każdym razie powinny one być naturalną częścią rozgrywki.
+ Fabuła i postacie
Tutaj nie muszę tłumaczyć - na fabułę składają się wiadomości, zdarzenia, prologi i epilogi, a nawet warunki zwycięstwa i przegranej oraz biografie bohaterów.
+ Niestandardowe warunki zwycięstwa i przegranej
Znudziło wam się pokonywanie przeciwnika? Lubicie poszukać zakopanego artefaktu? Chcecie wytrzymać oblężenie przez określony czas? A może szukacie map o o jeszcze bardziej dziwnej budowie? To znak że ten wybór jest dla was.



Ja na tapetę biorę kampanie Rakne Fne pod tytułem "The Gambler" czyli po prostu "Gracz". Jest to kampania ciekawa pod wieloma względami. Po pierwsze pięknie wykonana, autor stworzył piękne krajobrazy i dbał o każdy szczegół mapy. Po drugie mamy do czynienia z bohaterem, który ma dodatkową umiejętność - hazard. Dzięki niemu możemy w chatach misji "grać" o dodatkowe przedmioty, czary, artefakty. Poziom umiejętności hazard rośnie wraz z ilością wygranych gier. W tej kampanii zdobycie czarów nie jest takie proste! Są one reglamentowane i tylko używając sprytu lub siły można nauczyć się jakiegoś nowego czaru. Fabuła jest prosta i jasna aczkolwiek łatwa do zrozumienia i zaskakująca.

Kampania ma 4 mapy i jest zrobiona w standardowym H4. Zawiera wiele skryptów podwyższających trudność przeciwnika AI więc na pewno nie będziecie się nudzić, gdyż komputer nie da wam tak łatwo odpocząć. Polecam tę kampanię. Ode mnie leci 4.5/5, jedynym do czego mogę się przyczepić to może zbyt krótkie wiadomości i tylko 4 mapy, jednak każdy lubi co innego.

Jeżeli ktoś grał w tą kampanię zapraszam do dzielenia się własnymi przemyśleniami.


Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 4.12.2011, Ostatnio modyfikował: Duzeom

Permalink

Ostatnio nie mam czasu, żeby grać w cokolwiek, w H4 nie grałem od dość dawna. Niemniej jeśli znajdę trochę czasu, to z chęcią pograłbym sobie w jakąś ciekawą kampanię. Są jakieś dobre kampanie po polsku? Z angielskim u mnie nie jest może jakoś tragicznie, ale i tak potrzebowałbym pomocy słownika. Dlatego mała ilość czasu stanowi tu pewien problem.

W ankiecie zagłosowałem na punkt Fabuła i postacie, choć mógłbym oddać równie dobrze głos na Ciekawe rozwiązania. Punkt ostatni, czyli Niestandardowe warunki zwycięstwa i przegranej stoi trochę niżej w hierarchii niż dwa wcześniejsze, gdyż nie przepadam za misjami na czas, a takimi są misje, w których trzeba znaleźć jakiś przedmiot. Z tym, że bardziej dotyczy to misji singlowych. Potrzeba znalezienia jakiegoś artefaktu może być zgrabnie wkomponowana w fabułę, wtedy jestem jak najbardziej za taką opcją.

Dwie pierwsze pozycje nie są dla mnie istotne w kampaniach czy misjach. Wolę bardziej RPG niż strategię - jeśli chodzi o kampanie. Zwłaszcza, że więcej jest pojedynczych scenariuszy niż kampanii i łatwiej o znalezienie takich map.

Został jeszcze jeden punkt - Wykonanie i wygląd mapy. Osobiście uważam, że na mapie nie może być zbyt dużo rzeczy. Jeśli muszę co chwila przystawać, żeby coś zebrać, to właściwie tracę urok kolekcjonowania artefaktów. Ilość różnych terenów nie ma dla mnie znaczenia. Jeśli wciągnie mnie fabuła i sama rozgrywka, to nie przeszkadza mi cała mapa trawiasta czy śnieżna.
W H4 zawsze podobał mi się rozwój bohatera - właściwie brak ograniczeń. Nie lubię limitu zdobywanego doświadczenia, ani sytuacji często występującej w H3, że łatwo było nauczyć się wszystkich umiejętności, po czym właściwie rozwój bohatera się zatrzymywał (nawet w WoGu, w którym można było nauczyć się 10-ciu umiejętności, czyli o dwie więcej niż w samym H3). W "czwórce" ciężko jest nauczyć się wszystkiego, nawet jeśli na mapach jest sporo ołtarzy, Drzew Wiedzy, trenerów czy bibliotek. Dlatego tych elementów może być sporo na mapie.

Permalink

Tak jak Alistair, zagłosowałem na fabułę. Nie grałem co prawda w żadną fanowską kampanię do HIV, jeno jeden scenariusz, ale to właśnie fabuła kampanii z IV sprawia, że cenię je wyżej niz te z III. Ciekawe rozwiązania, czyli możliwość robienia niesamowitych skryptów też jest ogromnym plusem, ale dla mnie raczej jako amatorskiego mapmakara. Tzn wciąż się męcze nad moją tą jedną-jedyną mapą-kampanią. (No dobra, 8 lat temu tez zrobiłem jakąś, ale taką badziewną... xD)

Dołączam się też do pytania, czy są kampanie po polsku?

Co do innych punktów, to nigdy nie byłem wybitnym strategiem (kampanie przechodziłem raczej na średnio-zaawansowanym), więc nie potrzebuję fanowskich map, by się namęczyć. ;) Wygląd zaś, cóż, kiepsko, kiedy mapa jest brzydka, ale jakoś nigdy jakaś mnie specjalnie nie urzekła pod tym względem.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 4.12.2011, Ostatnio modyfikował: Robertus

Permalink

Są chyba trzy kampanie po polsku tutaj w krypcie map. Jednak nie opłaca się robić kampanii w języku polskim z jednego ogromnego względu - mało graczy. Praca nad kampanią zajmuje o wiele więcej nad mapą, dlatego ja staram się robić je od razu po angielsku.