Imperium

Behemoth`s Lair

Heroes V - informacje, patche, mody, mapy...

Permalink

Udało mi się w końcu znaleźć chwilkę aby założyć temat, o którym myślałem już blisko rok czasu, a który powinien tu być już dawno temu. Myślę, że tego typu wątek może się okazać pomocny zarówno dla początkujących jak i zawodowców. Zebrałem garść przydatnych informacji na temat H5, a także podlinkowałem wiele plików, które mogą okazać się przydatne. Aby ułatwić wyszukiwanie poszczególne tematy wydzieliłem w osobnych postach.

Spis treści:
- Wymagania
- Patche
- Kompendium
- MODy
- Mapy
- Porady dotyczące zakupu
- Ciekawostki
- Jak zagrać przez internet?

Podziękowania:
W zebraniu wielu z poniższych elementów nieocenione okazały się informacje ze strony klanowej zespołu GRANDA, a także pomoc udzielona przez Morthiego.


Liczba modyfikacji: 26, Ostatnio modyfikowany: 3.02.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Wymagania:

Minimalne
1. System operacyjny Windows 2000 / Windows XP SP2
2. Procesor Intel Pentium 4 1.5 GHz lub AMD Athlon 1800 (procesor musi wspierać technologię SSE)
3. 1024 MB RAM
4. 128 MB karta graficzna kompatybilna z DirectX 9.0c, wspierającą technologię pixel shader 1.1
5. 3 GB wolnego miejsca na dysku twardym
6. DVD-ROM x6
7. Szerokopasmowe łącze z internetem do rozgrywki sieciowej

Zalecane
1. Procesor Intel Core 2 Duo E6400 lub AMD Athlon 64 X2 5000
2. 2.0 GB RAM
3. 256 MB karta graficzna kompatybilna z DirectX 9.0c, wspierającą technologię pixel shader 3.0(NVIDIA GeForce 8600GTS lub ATI Radeon HD2600)
4. 3 GB wolnego miejsca na dysku twardym
5. DVD-ROM x6
6. Szerokopasmowe łącze z internetem do rozgrywki sieciowej

Obsługiwane karty graficzne*
1. ATI Radeon: 8500, 9xxx, X***, HD2xxx, HD3xxx
2. Nvidia GeForce: 4 (z wyłączeniem modeli MX), FX 5xxx, 6xxx, 7xxx, 8xxx, 9xxx
*Wersje laptopowe powyższych kart nie są oficjalnie obsługiwane, mimo iż gra może na nich działać poprawnie.

Lista nieobsługiwanych kart graficznych
1. Nvidia - serie: GeForce 2, GeForce 3
2. ATI - serie: Radeon 7xxx
3. Intel - wszystkie modele
4. VIA - wszystkie modele
5. SIS - wszystkie modele
6. Matrox - wszystkie modele

Powyższe listy kart graficznych dotyczą modeli wydawanych w okresie premiery gry, tj. ~2006/2007. Jednak od momentu premiery H5 w elektronice zmieniło się bardzo wiele. Obecnie praktycznie każda karta graficzna wydana po 2010 roku powinna obsługiwać H5.


Liczba modyfikacji: 2, Ostatnio modyfikowany: 26.08.2013, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Aktualne wersje:
Heroes of Might and Magic V - ver. 1.6
Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia - ver. 2.1
Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy - ver. 3.1

Instalacja Patchy:

HEROES V - edycja standardowa DVD ver. 1.0 PL
1. patch v. 1.1
2. poprawka lokalizacyjna
3. patch v. 1.4
4. patch v. 1.41
5. patch v. 1.5
6. patch v. 1.6
pkt. 2 czyli poprawka lokalizacyjna poprawia spolszczenie kampanii - wiec jeżeli ktoś nie gra w kampanie może zacząć aktualizacje od pkt. 3.

HEROES V - edycja standardowa CD ver. 1.0 PL
1. patch v. 1.1
2. poprawka lokalizacyjna
3. patch v. 1.4
4. patch v. 1.41
5. patch v. 1.5
6. patch v. 1.6
pkt. 2 czyli poprawka lokalizacyjna poprawia spolszczenie kampanii - wiec jeżeli ktoś nie gra w kampanie może zacząć aktualizacje od pkt. 3.

HEROES V - edycja kolekcjonerska ver. 1.0 PL
1. patch v. 1.1
2. poprawka lokalizacyjna
3. patch v. 1.4
4. patch v. 1.41
5. patch v. 1.5
6. patch v. 1.6
pkt. 2 czyli poprawka lokalizacyjna poprawia spolszczenie kampanii - wiec jeżeli ktoś nie gra w kampanie może zacząć aktualizacje od pkt. 3.

HEROES V - Podstawka ze srebrnej/złotej edycji (tzw. wersja empikowa) ver. 1.2 PL
1. patch v. 1.41
2. patch v. 1.5
3. patch v. 1.6
Po wyczerpaniu nakładu w empikach, CDP wydało reedycje dostępna TYLKO w Empikach, która instaluje się w wersji 1.2 - ta wersja wymaga osobnych patchy, wydawanych przez CDP. Te zaś pojawiają się ze znacznym opóźnieniem w stosunku do pozostałych wersji. Wystrzegajcie się EMPIKów!

HEROES V - Kuźnia Przeznaczenia ver. 2.0 PL
1. poprawka lokalizacyjna
2. patch v. 2.1

HEROES V - srebrna/złota edycja PL
Srebrna edycja - czyli podstawka i dodatek sprzedawane razem. Podstawka w tej edycji jest w wersji "empikowej" 1.2, a "Kuźnia przeznaczenia" standardowo 2.0 (patrz wyżej).

HEROES V - Dzikie Hordy ver. 3.0 PL
1. patch v. 3.1.1
Po zainstalowaniu tego patcha w menu głównym gry wyświetlana będzie "Wersja 3.1" - jest to jak najbardziej w porządku!

HEROES V - Kolekcja Wszechczasów PL
Heroes 5, Kuźnia Przeznaczenia oraz Dzikie Hordy są w pełni zaktualizowane. Nie potrzeba instalować żadnych patchy.

HEROES V - wersje obcojęzyczne
TUTAJ komplet patchy do wersji obcojęzycznych. Wersja angielska jest oznaczona jest skrótem „eu”.

UWAGA:
- Podstawka i "Kuźnia Przeznaczenia" są niezależne, tzn. jeśli patchujemy np. dodatek to nie ma znaczenia w jakiej wersji mamy Podstawkę.
- Patch 1.4 to tzw. patch zbiorczy, czyli zawiera w sobie patche 1.1, 1.2, 1.3 - wiec można rozpocząć patchowanie od patcha 1.4 (nie zawiera jednak poprawki lokalizacyjnej).
- W patchu 1.6 zaobserwowano kilka błędów w kampanii. Osobom które chcą zagrać w kampanię zaleca się przerwać aktualizacje na patchu 1.5


Liczba modyfikacji: 8, Ostatnio modyfikowany: 14.07.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Kompendium Heroes V:
Kompendia są to obszerne dokumenty przygotowane przez fanów gry i zaaprobowane przez UbiSoft. Zawarte są w nich między innymi informacje o zaawansowanej mechanice gry. Lektura zwraca uwagę na elementy, dzięki którym gracz może w znaczący sposób podnieść swoje umiejętności praktyczne.
- Heroes V - 1.5
- Kuźnia Przeznaczenia - 2.1
- Dzikie Hordy - 3.1


Liczba modyfikacji: 3, Ostatnio modyfikowany: 29.12.2012, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Praktyczne MODy:

Mniejsze

In-game-skillwheel - jak dla mnie absolutna podstawa. Każdy chyba kojarzy skillwheel, który w prosty graficzny sposób przedstawia wszystkie możliwe kombinacje rozwoju bohatera. To jest mod, który wprowadza skillwheel do gry. Dzięki temu nie trzeba przy każdym awansie bohatera kombinować z alt+tab aby sprawdzić rozwój - wszystko jest podane na tacy bezpośrednio w grze. Działa ze wszystkimi wersjami językowymi.

Tła Menu Głównego - Coś dla każdego posiadacza trochę słabszego komputera i nie tylko. Zmienia animację menu głównego z "szarżującego cyklopa" na wybrany obrazek. Oprócz logo herosów i menu jest tylko statyczne tło. Zdecydowanie poprawia wydajność! Zbawienna rzecz dla kogoś ze starszym blaszakiem. Sam kiedyś byłem zmuszony z tego korzystać bo menu główne mi po prostu zacinało; a teraz mimo iż tego nie potrzebuję, dalej używam bo mam po prostu dość oglądania w kółko tego samego :)
UWAGA: W paczce jest kilka wersji tego moda. Sam korzystam z czarnego tła, ale są też obrazki. W paczce jest kilka plików z różnymi motywami graficznymi - należy wybrać tylko jeden motyw.

Hero-Info - Praktyczna rzecz dla początkujących. W menu wyboru ras i bohaterów u góry pojawia się przycisk po wciśnięciu, którego możemy obejrzeć wszystkich standardowych bohaterów z ich początkowymi statystykami, armią, artefaktami i zaklęciami. Dla osób które grają w Kuźnię Przeznaczenia zaleca się wrzucić dodatkowo ten pliczek.

Rage-Necro-Buttons - Dwa MODy w jednym: Pierwszy - użyteczny dla orków i ich przeciwników. Przydatne cudo dla wszystkich którzy nie pamiętają jakie bonusy na konkretnym poziomie szału otrzymuje dana jednostka twierdzy. W lewym górnym rogu ekranu pojawia się przycisk(podczas bitwy i na mapie przygody) po wciśnięciu którego wyskakuje ładna tabelka bonusami z szału. Drugi MOD jest podobny do Rage-button z tym, że dla nekropolii. Jeśli nie pamiętasz, z której jednostki dzięki nekromancji wyjdzie duch, a z której zombie to jest to mod dla ciebie. W prawym górnym rogu ekranu pojawia się przycisk(tylko na mapie przygody) po wciśnięciu którego pojawia się tabelka z ikonkami jednostek i tym co z nich "wychodzi" przy nekromancji.

Ekran Wczytywania - Poprawiony ekran(mojego autorstwa xD) wczytywania zapisanych gier jak i Replayów. Lista jest teraz o wiele bardziej przejrzysta i intuicyjna.

Większe

Kampanie - MOD pozwalający rozgrywać Kampanie z Podstawki i Kuźni Przeznaczenia posiadając tylko ostatni dodatek. Aby mieć taką możliwość należy ściągnąć poniższe pliki i umieścić je w folderze UserMODs w głównym katalogu z grą.
All_campaigns.cutscenes.h5u
All_campaigns.data.h5u
All_campaigns.dialogscenes.h5u lub (wersja angielska)
All_campaigns.patch1.h5u
All_campaigns.texts.h5u

Xazardous Mods - Jest to pakiet modów zmieniających interfejs gry. Zalicza się do tego zmiana ekranu budowania w mieście, najmowania jednostek, kuźni artefaktów(akademia) oraz najważniejsza zmiana czyli nowy wygląd interfejsu pola bitwy. Mod gwarantuje powiew świeżości dla gry, a wszystko razem wygląda naprawdę ładnie i schludnie.
Mod ten jest jednak o tyle bardziej skomplikowany od innych, że dla niektórych elementów trzeba pobrać wersję odpowiednią do naszej rozdzielczości ekranu. Gryzie się też z niektórymi wyżej podanymi modami. Do prawidłowego działania nie potrzeba ściągać wszystkich plików - wystarczą te które nas interesują.
- Rozbudowa miasta
- Kuźnia artefaktów - może powodować błąd sumy kontrolnej przy wczytywaniu zapisu gry on-line
- Najmowanie jednostek
- Menu główne - tylko dla rozdzielczości 1024x768, Gryzie się z modem Kampanie
- Tła portretów
- Bitwa

UWAGA:
- Wszystkie powyższe mody są w pełni kompatybilne z wersją 3.1. Nie wiadomo czy będą działać poprawnie ze starszymi wersjami.

Instalacja MODów:
Zaimplementowanie większości wyżej wymienionych MODów jest dziecinnie proste – wystarczy skopiować pliki z rozszerzeniem *.h5u do folderu UserMODs w głównym katalogu z grą. Jeśli takiego folderu nie ma wystarczy go stworzyć i nadać mu odpowiednią nazwę.


Liczba modyfikacji: 29, Ostatnio modyfikowany: 7.11.2015, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Mapy:
Mapy należy skopiować do folderu Maps w głównym katalogu z grą. Jeśli takiego folderu nie ma wystarczy go stworzyć i nadać mu powyższą nazwę.

Mapy typu Single z Podstawki i Kuźni Przeznaczenia
Poniżej przedstawiam pakiet mapek fabularnych z trybu single player, które można rozegrać w Dzikich Hordach. Wszystkie są kompatybilne z wersją 3.1
- Mapki fabularne z Podstawki(PL)
- Mapki fabularne z Kuźni Przeznaczenia(PL)

ARENA - Najnowsza wersja mapy typu arena. Na tej mapie odbył się Konwentowy turniej H5 Arena live w roku 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 oraz nadchodzący w 2015.

Szablony:
Dodatkowe szablony dla generatora map losowych. Losowe mapki powstałe przy ich uzyciu są naprawdę bogate i ciekawe. Pliki wrzucamy do folderu UserMODs, w głównym katalogu z grą, a następnie podczas generacji mapy z listy szablonów wybieramy interesujący nas rodzaj. W grze Multiplayer przeciwnik również musi zaopatrzyć się w wybrany szablon. Zaleca się używania tylko jednego szablonu w danym momencie. Po zakończeniu gry najlepiej usunąć pliczek gdyż może on powodować błąd sumy kontrolnej.

Equilibrium - Szablon RMG dla rozmiarów S,M,L
Entwined - Szablon RMG dla rozmiaru L
Kismet - Szablon RMG dla rozmiaru S


Liczba modyfikacji: 22, Ostatnio modyfikowany: 30.04.2015, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Zakup:
Osobiście polecam kupić tylko i wyłącznie drugi dodatek Heroes of Might and Magic V - Dzikie Hordy(Tribes of the East). Już tłumaczę dlaczego:

1. Jest to samodzielny dodatek, który nie wymaga podstawowej wersji Heroes of Might and Magic V ani pierwszego dodatku Kuźnia Przeznaczenia(Hammers of Fate).
2. Dzikie Hordy zawierają wszystkie możliwe opcje(+ kilka nowych!) jakie znajdziemy w Podstawce jak i w Kuźni Przeznaczenia.
3. Podstawka jak i Kuźnia Przeznaczenia mogą okazać się dość uciążliwe do uaktualniania.
4. Kampanie, które są dostępne w Podstawce jak i w Kuźni Przeznaczenia można zaimplementować do Dzikich Hord w postaci MODa, który jest w pełni darmowy. MOD ten jest bardzo prosty w instalacji i w żaden sposób nie psuje gry, ani nie ma wpływu na rozgrywkę Multiplayer.
5. Mapy fabularne typu single player zarówno z podstawki jak i rozszerzenia są dostępne do pobrania i nie ma najmniejszego kłopotu z wgraniem ich do gry. One również nie powodują żadnych niepożądanych problemów.
6. Oszczędzamy pieniądze jednocześnie mając wszystkie możliwości gry!

Od jakiegoś czasu Heroes 5 sprzedawane jest w komplecie z dwoma dodatkami i ciężko już dostać Dzikie Hordy osobno. Niemniej zostawiam ten post informacyjnie.


Liczba modyfikacji: 6, Ostatnio modyfikowany: 4.07.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Ciekawostki:

MOD - Kuźnia przeznaczenia - wersja reżyserska
Morthi przesyła pewien ciekawy MOD: Heroes - wersja reżyserska. Jest to mod przeznaczony dla dodatku Kuźnia Przeznaczenia.

Hayven

Otóż jest to mod, który trzeba rozpakować do folderu "Maps". Żeby w pełni aktywować jego działanie, należy nacisnąć przycisk "Nival_On". W każdej chwili można przerwać jego działanie, naciskając przycisk "Nival_Off".
Mod dodaje oczywiście nową mapkę ("Heroes - Wersja Reżyserska"), a ww. "przycisk" naciskamy, żeby aktywować specjalny mod, zmieniający na potrzeby mapy nazwy niektórych istot (np. Krwawa Dziewica - [sprzątaczka] Klinchilda, Patriarcha Runów - Baron Nalejew de Koniak).
Jest to rosyjska mapka (rosyjski dubbing, polskie teksty dzięki Morthiemu), a nie ma co się temu dziwić, gdyż pochodzi od Nivala. I, co najlepsze, część postaci jest stworzona na wzór autorów Heroes, np. Fabris Tilanospourt, na cześć Fabrice'a Cambouneta.

MAPA - Skąd pochodzą orkowie
Niestrudzony Morthi przesyła nam kolejną ciekawostkę :)
Jest nią ukryta mapa z Dzikich Hord traktująca o pochodzeniu orków.

Niestety nie jest zbyt różowo i w naszej rodzimej wersji gry, musimy trochę pokombinować aby móc zagrać.
- Najpierw trzeba pobrać pliki mapy stąd.
- Następnie zawartość pobranego pliku(Campaigns, Maps)trzeba przepakować do pliku a2p1-data.pak - znajduje się on w folderze data w głównym katalogu gry. Ja to zrobiłem przy pomocy TotalCommandera.
- Jeżeli pojawią się jakieś komunikaty o plikach tej samej nazwy można śmiało naciskać "zastąp wszystkie".
- Można już grać. Mapka ma tytuł Skąd pochodzą orkowie i znajduje się na liście pierwszej kampanii orków - Furii hord.

MOD - Poprawiona Sztuczna Inteligencja
Jest to mod znacząco poprawiający skuteczność gry graczy komputerowych. Bazuje on na inteligencji komputera z H3 jak i Szachów. W paczce znajdują się również 3 mapy.
UWAGA:
- Występuje tu trochę inna instalacja - pliczek H5_AIadv_31 należy skopiować do folderu bin w głównym katalogu z grą.
- Gryzie się z modem Rage-Necro-Button
- Grę należy odpalać właśnie z pliku H5_AIadv_31
- Chcąc grać w trybie Multiplayer przy użyciu tego pliku przeciwnik również musi odpalić swoją grę z tego pliku.


Liczba modyfikacji: 5, Ostatnio modyfikowany: 3.02.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Jak zagrać przez internet?

Otóż istnieje kilka kluczowych zasad, których należy przestrzegać, aby móc zagrać przez internet:

1. Zgodność wersji - obecnie najpopularniejsza i najlepsza to Dzikie Hordy wersja 3.1. W naszym pięknym kraju jak zwykle jest trochę inaczej i żeby zakutalizować grę z wersji 3.0 do 3.1, musimy pobrać łatkę 3.1.1(patrz tutaj)
Uwaga! Po aktualizacji w menu głównym i tak będzie się wyświetlać Wersja 3.1 - jest to jak najbardziej w porządku!

2. Dodatki - trochę zawiła sprawa, która staje się jasna w miarę praktyki. Najważniejsze dla początkujących jest to, że foldery:
- [Heroes 5] \ Maps
- [Heroes 5] \ UserMODs
- [Heroes 5] \ Editor \ H5MMods
Powinny być puste.
Jeżeli chcecie zagrać przy uzyciu modów zmieniających balans, albo na pobranej z sieci mapie, musicie się upewnić, że wszyscy gracze posiadają dokładnie tę samą wersję. Najlepiej do gołej gry wrzucić interesujące nas pliki tuż przed rozpoczęciem gry.

3. Sposób połączenia
- ubi.com - najprostszy sposób, aby znaleźć przeciwnika. Wystarczy założyć konto i wpisać kod dostepu, który powinien być wypisany na tylnej okładce instukcji. Mamy wtedy bezpośrednie połączenie do globalnego serwera, na którym zawsze są chętni do gry :)
- GameRanger(GR) - darmowy program, którego zadaniem jest imitacja sieci lokalnej. Dobre rozwiązanie dla osób, ktore mogą mieć pewne problemy z kluczem do ubi.com (;P).
- Hamachi - tak jak wyżej - darmowy program, którego zadaniem jest imitacja sieci lokalnej. Program ma liczne grono fanów, jednak osobiście jestem do niego zrażony, dlatego raczej polecam GR.

gl hf :)


Liczba modyfikacji: 6, Ostatnio modyfikowany: 14.07.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon