Imperium

Behemoth`s Lair

Heroes V - informacje, patche, mody, mapy...

Permalink

Udało mi się w końcu znaleźć chwilkę aby założyć temat, o którym myślałem już blisko rok, a który powinien tu być już dawno temu. Myślę, że tego typu wątek może się okazać pomocny zarówno dla początkujących jak i zawodowców. Zebrałem garść przydatnych informacji na temat H5, a także podlinkowałem wiele plików, które mogą okazać się przydatne. Aby ułatwić wyszukiwanie poszczególne tematy wydzieliłem w osobnych postach.

Spis treści:
- Wymagania
- Patche
- Kompendium
- MODy
- Mapy
- Porady dotyczące zakupu
- Ciekawostki
- Jak zagrać przez internet?

Podziękowania:
W zebraniu wielu z poniższych elementów nieocenione okazały się informacje ze strony klanowej zespołu GRANDA, a także pomoc udzielona przez Morthiego.


Liczba modyfikacji: 27, Ostatnio modyfikowany: 12.10.2021, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Wymagania:

Minimalne
1. System operacyjny Windows 2000 / Windows XP SP2
2. Procesor Intel Pentium 4 1.5 GHz lub AMD Athlon 1800 (procesor musi wspierać technologię SSE)
3. 1024 MB RAM
4. 128 MB karta graficzna kompatybilna z DirectX 9.0c, wspierającą technologię pixel shader 1.1
5. 3 GB wolnego miejsca na dysku twardym
6. DVD-ROM x6
7. Szerokopasmowe łącze z internetem do rozgrywki sieciowej

Zalecane
1. Procesor Intel Core 2 Duo E6400 lub AMD Athlon 64 X2 5000
2. 2.0 GB RAM
3. 256 MB karta graficzna kompatybilna z DirectX 9.0c, wspierającą technologię pixel shader 3.0(NVIDIA GeForce 8600GTS lub ATI Radeon HD2600)
4. 3 GB wolnego miejsca na dysku twardym
5. DVD-ROM x6
6. Szerokopasmowe łącze z internetem do rozgrywki sieciowej

Obsługiwane karty graficzne*
1. ATI Radeon: 8500, 9xxx, X***, HD2xxx, HD3xxx
2. Nvidia GeForce: 4 (z wyłączeniem modeli MX), FX 5xxx, 6xxx, 7xxx, 8xxx, 9xxx
*Wersje laptopowe powyższych kart nie są oficjalnie obsługiwane, mimo iż gra może na nich działać poprawnie.

Lista nieobsługiwanych kart graficznych
1. Nvidia - serie: GeForce 2, GeForce 3
2. ATI - serie: Radeon 7xxx
3. Intel - wszystkie modele
4. VIA - wszystkie modele
5. SIS - wszystkie modele
6. Matrox - wszystkie modele

Powyższe listy kart graficznych dotyczą modeli wydawanych w okresie premiery gry, tj. ~2006/2007. Jednak od momentu premiery H5 w elektronice zmieniło się bardzo wiele. Obecnie praktycznie każda karta graficzna wydana po 2010 roku powinna obsługiwać H5.


Liczba modyfikacji: 2, Ostatnio modyfikowany: 26.08.2013, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Aktualne wersje:
Heroes of Might and Magic V - ver. 1.6
Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia - ver. 2.1
Heroes of Might and Magic V: Dzikie Hordy - ver. 3.1

Instalacja Patchy:

HEROES V - edycja standardowa DVD ver. 1.0 PL
1. patch v. 1.1
2. poprawka lokalizacyjna
3. patch v. 1.4
4. patch v. 1.41
5. patch v. 1.5
6. patch v. 1.6
pkt. 2 czyli poprawka lokalizacyjna poprawia spolszczenie kampanii - wiec jeżeli ktoś nie gra w kampanie może zacząć aktualizacje od pkt. 3.

HEROES V - edycja standardowa CD ver. 1.0 PL
1. patch v. 1.1
2. poprawka lokalizacyjna
3. patch v. 1.4
4. patch v. 1.41
5. patch v. 1.5
6. patch v. 1.6
pkt. 2 czyli poprawka lokalizacyjna poprawia spolszczenie kampanii - wiec jeżeli ktoś nie gra w kampanie może zacząć aktualizacje od pkt. 3.

HEROES V - edycja kolekcjonerska ver. 1.0 PL
1. patch v. 1.1
2. poprawka lokalizacyjna
3. patch v. 1.4
4. patch v. 1.41
5. patch v. 1.5
6. patch v. 1.6
pkt. 2 czyli poprawka lokalizacyjna poprawia spolszczenie kampanii - wiec jeżeli ktoś nie gra w kampanie może zacząć aktualizacje od pkt. 3.

HEROES V - Podstawka ze srebrnej/złotej edycji (tzw. wersja empikowa) ver. 1.2 PL
1. patch v. 1.41
2. patch v. 1.5
3. patch v. 1.6
Po wyczerpaniu nakładu w empikach, CDP wydało reedycje dostępna TYLKO w Empikach, która instaluje się w wersji 1.2 - ta wersja wymaga osobnych patchy, wydawanych przez CDP. Te zaś pojawiają się ze znacznym opóźnieniem w stosunku do pozostałych wersji. Wystrzegajcie się EMPIKów!

HEROES V - Kuźnia Przeznaczenia ver. 2.0 PL
1. poprawka lokalizacyjna
2. patch v. 2.1

HEROES V - srebrna/złota edycja PL
Srebrna edycja - czyli podstawka i dodatek sprzedawane razem. Podstawka w tej edycji jest w wersji "empikowej" 1.2, a "Kuźnia przeznaczenia" standardowo 2.0 (patrz wyżej).

HEROES V - Dzikie Hordy ver. 3.0 PL
1. patch v. 3.1.1
Po zainstalowaniu tego patcha w menu głównym gry wyświetlana będzie "Wersja 3.1" - jest to jak najbardziej w porządku!

HEROES V - Kolekcja Wszechczasów PL
Heroes 5, Kuźnia Przeznaczenia oraz Dzikie Hordy są w pełni zaktualizowane. Nie potrzeba instalować żadnych patchy.

HEROES V - wersje obcojęzyczne
TUTAJ komplet patchy do wersji obcojęzycznych. Wersja angielska jest oznaczona jest skrótem „eu”.

UWAGA:
- Podstawka i "Kuźnia Przeznaczenia" są niezależne, tzn. jeśli patchujemy np. dodatek to nie ma znaczenia w jakiej wersji mamy Podstawkę.
- Patch 1.4 to tzw. patch zbiorczy, czyli zawiera w sobie patche 1.1, 1.2, 1.3 - wiec można rozpocząć patchowanie od patcha 1.4 (nie zawiera jednak poprawki lokalizacyjnej).
- W patchu 1.6 zaobserwowano kilka błędów w kampanii. Osobom które chcą zagrać w kampanię zaleca się przerwać aktualizacje na patchu 1.5


Liczba modyfikacji: 8, Ostatnio modyfikowany: 14.07.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Kompendium Heroes V:
Kompendia są to obszerne dokumenty przygotowane przez fanów gry i zaaprobowane przez UbiSoft. Zawarte są w nich między innymi informacje o zaawansowanej mechanice gry. Lektura zwraca uwagę na elementy, dzięki którym gracz może w znaczący sposób podnieść swoje umiejętności praktyczne.
- Heroes V - 1.5
- Kuźnia Przeznaczenia - 2.1
- Dzikie Hordy - 3.1


Liczba modyfikacji: 3, Ostatnio modyfikowany: 29.12.2012, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Praktyczne MODy:

Mniejsze

In-game-skillwheel - jak dla mnie absolutna podstawa. Każdy chyba kojarzy skillwheel, który w prosty graficzny sposób przedstawia wszystkie możliwe kombinacje rozwoju bohatera. To jest mod, który wprowadza skillwheel do gry. Dzięki temu nie trzeba przy każdym awansie bohatera kombinować z alt+tab aby sprawdzić rozwój - wszystko jest podane na tacy bezpośrednio w grze. Działa ze wszystkimi wersjami językowymi.

Tła Menu Głównego - Coś dla każdego posiadacza trochę słabszego komputera i nie tylko. Zmienia animację menu głównego z "szarżującego cyklopa" na wybrany obrazek. Oprócz logo herosów i menu jest tylko statyczne tło. Zdecydowanie poprawia wydajność! Zbawienna rzecz dla kogoś ze starszym blaszakiem. Sam kiedyś byłem zmuszony z tego korzystać bo menu główne mi po prostu zacinało; a teraz mimo iż tego nie potrzebuję, dalej używam bo mam po prostu dość oglądania w kółko tego samego :)
UWAGA: W paczce jest kilka wersji tego moda. Sam korzystam z czarnego tła, ale są też obrazki. W paczce jest kilka plików z różnymi motywami graficznymi - należy wybrać tylko jeden motyw.

Hero-Info - Praktyczna rzecz dla początkujących. W menu wyboru ras i bohaterów u góry pojawia się przycisk po wciśnięciu, którego możemy obejrzeć wszystkich standardowych bohaterów z ich początkowymi statystykami, armią, artefaktami i zaklęciami. Dla osób które grają w Kuźnię Przeznaczenia zaleca się wrzucić dodatkowo ten pliczek.

Rage-Necro-Buttons - Dwa MODy w jednym: Pierwszy - użyteczny dla orków i ich przeciwników. Przydatne cudo dla wszystkich którzy nie pamiętają jakie bonusy na konkretnym poziomie szału otrzymuje dana jednostka twierdzy. W lewym górnym rogu ekranu pojawia się przycisk(podczas bitwy i na mapie przygody) po wciśnięciu którego wyskakuje ładna tabelka bonusami z szału. Drugi MOD jest podobny do Rage-button z tym, że dla nekropolii. Jeśli nie pamiętasz, z której jednostki dzięki nekromancji wyjdzie duch, a z której zombie to jest to mod dla ciebie. W prawym górnym rogu ekranu pojawia się przycisk(tylko na mapie przygody) po wciśnięciu którego pojawia się tabelka z ikonkami jednostek i tym co z nich "wychodzi" przy nekromancji.

Ekran Wczytywania - Poprawiony ekran(mojego autorstwa xD) wczytywania zapisanych gier jak i Replayów. Lista jest teraz o wiele bardziej przejrzysta i intuicyjna.

Większe

Kampanie - MOD pozwalający rozgrywać Kampanie z Podstawki i Kuźni Przeznaczenia posiadając tylko ostatni dodatek. Aby mieć taką możliwość należy ściągnąć poniższe pliki i umieścić je w folderze UserMODs w głównym katalogu z grą.
All_campaigns.cutscenes.h5u
All_campaigns.data.h5u
All_campaigns.dialogscenes.h5u lub (wersja angielska)
All_campaigns.patch1.h5u
All_campaigns.texts.h5u

Xazardous Mods - Jest to pakiet modów zmieniających interfejs gry. Zalicza się do tego zmiana ekranu budowania w mieście, najmowania jednostek, kuźni artefaktów(akademia) oraz najważniejsza zmiana czyli nowy wygląd interfejsu pola bitwy. Mod gwarantuje powiew świeżości dla gry, a wszystko razem wygląda naprawdę ładnie i schludnie.
Mod ten jest jednak o tyle bardziej skomplikowany od innych, że dla niektórych elementów trzeba pobrać wersję odpowiednią do naszej rozdzielczości ekranu. Gryzie się też z niektórymi wyżej podanymi modami. Do prawidłowego działania nie potrzeba ściągać wszystkich plików - wystarczą te które nas interesują.
- Rozbudowa miasta
- Kuźnia artefaktów - może powodować błąd sumy kontrolnej przy wczytywaniu zapisu gry on-line
- Najmowanie jednostek
- Menu główne - tylko dla rozdzielczości 1024x768, Gryzie się z modem Kampanie
- Tła portretów
- Bitwa

UWAGA:
- Wszystkie powyższe mody są w pełni kompatybilne z wersją 3.1. Nie wiadomo czy będą działać poprawnie ze starszymi wersjami.

Instalacja MODów:
Zaimplementowanie większości wyżej wymienionych MODów jest dziecinnie proste – wystarczy skopiować pliki z rozszerzeniem *.h5u do folderu UserMODs w głównym katalogu z grą. Jeśli takiego folderu nie ma wystarczy go stworzyć i nadać mu odpowiednią nazwę.


Liczba modyfikacji: 29, Ostatnio modyfikowany: 7.11.2015, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Mapy:
Mapy należy skopiować do folderu Maps w głównym katalogu z grą. Jeśli takiego folderu nie ma wystarczy go stworzyć i nadać mu powyższą nazwę.

Mapy typu Single z Podstawki i Kuźni Przeznaczenia
Poniżej przedstawiam pakiet mapek fabularnych z trybu single player, które można rozegrać w Dzikich Hordach. Wszystkie są kompatybilne z wersją 3.1
- Mapki fabularne z Podstawki(PL)
- Mapki fabularne z Kuźni Przeznaczenia(PL)

ARENA - Najnowsza wersja mapy typu arena. Na tej mapie odbył się Konwentowy turniej H5 Arena live w roku 2010, 2011, 2012, 2013, 2014 oraz nadchodzący w 2015.

Szablony:
Dodatkowe szablony dla generatora map losowych. Losowe mapki powstałe przy ich uzyciu są naprawdę bogate i ciekawe. Pliki wrzucamy do folderu UserMODs, w głównym katalogu z grą, a następnie podczas generacji mapy z listy szablonów wybieramy interesujący nas rodzaj. W grze Multiplayer przeciwnik również musi zaopatrzyć się w wybrany szablon. Zaleca się używania tylko jednego szablonu w danym momencie. Po zakończeniu gry najlepiej usunąć pliczek gdyż może on powodować błąd sumy kontrolnej.

Equilibrium - Szablon RMG dla rozmiarów S,M,L
Entwined - Szablon RMG dla rozmiaru L
Kismet - Szablon RMG dla rozmiaru S


Liczba modyfikacji: 22, Ostatnio modyfikowany: 30.04.2015, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Zakup:
Osobiście polecam kupić tylko i wyłącznie drugi dodatek Heroes of Might and Magic V - Dzikie Hordy(Tribes of the East). Już tłumaczę dlaczego:

1. Jest to samodzielny dodatek, który nie wymaga podstawowej wersji Heroes of Might and Magic V ani pierwszego dodatku Kuźnia Przeznaczenia(Hammers of Fate).
2. Dzikie Hordy zawierają wszystkie możliwe opcje(+ kilka nowych!) jakie znajdziemy w Podstawce jak i w Kuźni Przeznaczenia.
3. Podstawka jak i Kuźnia Przeznaczenia mogą okazać się dość uciążliwe do uaktualniania.
4. Kampanie, które są dostępne w Podstawce jak i w Kuźni Przeznaczenia można zaimplementować do Dzikich Hord w postaci MODa, który jest w pełni darmowy. MOD ten jest bardzo prosty w instalacji i w żaden sposób nie psuje gry, ani nie ma wpływu na rozgrywkę Multiplayer.
5. Mapy fabularne typu single player zarówno z podstawki jak i rozszerzenia są dostępne do pobrania i nie ma najmniejszego kłopotu z wgraniem ich do gry. One również nie powodują żadnych niepożądanych problemów.
6. Oszczędzamy pieniądze jednocześnie mając wszystkie możliwości gry!

Od jakiegoś czasu Heroes 5 sprzedawane jest w komplecie z dwoma dodatkami i ciężko już dostać Dzikie Hordy osobno. Niemniej zostawiam ten post informacyjnie.


Liczba modyfikacji: 6, Ostatnio modyfikowany: 4.07.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Ciekawostki:

MOD - Kuźnia przeznaczenia - wersja reżyserska
Morthi przesyła pewien ciekawy MOD: Heroes - wersja reżyserska. Jest to mod przeznaczony dla dodatku Kuźnia Przeznaczenia.

Hayven

Otóż jest to mod, który trzeba rozpakować do folderu "Maps". Żeby w pełni aktywować jego działanie, należy nacisnąć przycisk "Nival_On". W każdej chwili można przerwać jego działanie, naciskając przycisk "Nival_Off".
Mod dodaje oczywiście nową mapkę ("Heroes - Wersja Reżyserska"), a ww. "przycisk" naciskamy, żeby aktywować specjalny mod, zmieniający na potrzeby mapy nazwy niektórych istot (np. Krwawa Dziewica - [sprzątaczka] Klinchilda, Patriarcha Runów - Baron Nalejew de Koniak).
Jest to rosyjska mapka (rosyjski dubbing, polskie teksty dzięki Morthiemu), a nie ma co się temu dziwić, gdyż pochodzi od Nivala. I, co najlepsze, część postaci jest stworzona na wzór autorów Heroes, np. Fabris Tilanospourt, na cześć Fabrice'a Cambouneta.

MAPA - Skąd pochodzą orkowie
Niestrudzony Morthi przesyła nam kolejną ciekawostkę :)
Jest nią ukryta mapa z Dzikich Hord traktująca o pochodzeniu orków.

Niestety nie jest zbyt różowo i w naszej rodzimej wersji gry, musimy trochę pokombinować aby móc zagrać.
- Najpierw trzeba pobrać pliki mapy stąd.
- Następnie zawartość pobranego pliku(Campaigns, Maps)trzeba przepakować do pliku a2p1-data.pak - znajduje się on w folderze data w głównym katalogu gry. Ja to zrobiłem przy pomocy TotalCommandera.
- Jeżeli pojawią się jakieś komunikaty o plikach tej samej nazwy można śmiało naciskać "zastąp wszystkie".
- Można już grać. Mapka ma tytuł Skąd pochodzą orkowie i znajduje się na liście pierwszej kampanii orków - Furii hord.

MOD - Poprawiona Sztuczna Inteligencja
Jest to mod znacząco poprawiający skuteczność gry graczy komputerowych. Bazuje on na inteligencji komputera z H3 jak i Szachów. W paczce znajdują się również 3 mapy.
UWAGA:
- Występuje tu trochę inna instalacja - pliczek H5_AIadv_31 należy skopiować do folderu bin w głównym katalogu z grą.
- Gryzie się z modem Rage-Necro-Button
- Grę należy odpalać właśnie z pliku H5_AIadv_31
- Chcąc grać w trybie Multiplayer przy użyciu tego pliku przeciwnik również musi odpalić swoją grę z tego pliku.


Liczba modyfikacji: 5, Ostatnio modyfikowany: 3.02.2014, Ostatnio modyfikował: Dagon

Permalink

Jak zagrać przez internet?

Otóż istnieje kilka kluczowych zasad, których należy przestrzegać, aby móc zagrać przez internet:

1. Zgodność wersji - obecnie najpopularniejsza i najlepsza to Dzikie Hordy wersja 3.1. W naszym pięknym kraju jak zwykle jest trochę inaczej i żeby zakutalizować grę z wersji 3.0 do 3.1, musimy pobrać łatkę 3.1.1(patrz tutaj)
Uwaga! Po aktualizacji w menu głównym i tak będzie się wyświetlać Wersja 3.1 - jest to jak najbardziej w porządku!

2. Dodatki - trochę zawiła sprawa, która staje się jasna w miarę praktyki. Najważniejsze dla początkujących jest to, że foldery:
- [Heroes 5] \ Maps
- [Heroes 5] \ UserMODs
- [Heroes 5] \ Editor \ H5MMods
Powinny być puste.
Jeżeli chcecie zagrać przy uzyciu modów zmieniających balans, albo na pobranej z sieci mapie, musicie się upewnić, że wszyscy gracze posiadają dokładnie tę samą wersję. Najlepiej do gołej gry wrzucić interesujące nas pliki tuż przed rozpoczęciem gry.

3. PEST - Bardzo popularna modyfikacja znacznie skracająca czas rozgrywki. Jest to instalator pliku H5_Game_pest.exe dla Dzikich Hord. Plik H5_Game_pest pozwala na grę w trybie multiplayer bez zrywania tur jednoczesnych. Ważne jest, aby wszyscy uczestnicy gry odpalali grę z tego pliku. Do pobrania tutaj.
Ps. do instalacji wymagana jest Java na komputerze.

4. Sposób połączenia
- ubi.com - najprostszy sposób, aby znaleźć przeciwnika. Wystarczy założyć konto i wpisać kod dostępu, który powinien być wypisany na tylnej okładce instrukcji. Mamy wtedy bezpośrednie połączenie do globalnego serwera, na którym zawsze są chętni do gry :) Nieaktualne.

- GameRanger(GR) - darmowy program, którego zadaniem jest imitacja sieci lokalnej. Program ma wielu użytkowników, więc nie trzeba wcześniej się umawiać, gdyż wiele gier tylko czeka, aby ktoś dołączył. Jego największą zaletą jest możliwość rozmowy z pozostałymi użytkownikami. Daje też możliwość tworzenia listy znajomych. Niestety, u niektórych użytkowników występuje problem Port-Restricted Cone NAT Router, który może uniemożliwić połączenie.

- Radmin VPN(Radmin) - również, darmowy program, którego zadaniem jest imitacja sieci lokalnej. Moim zdaniem to najlepszy sposób na połączenie się z innymi graczami. Są grupy liczące po kilkadziesiąt użytkowników, niestety wymagane jest, aby umówić się na grę za pomocą innego medium np. kanału Discorda JB.

gl hf :)


Liczba modyfikacji: 11, Ostatnio modyfikowany: 27. czerwca, Ostatnio modyfikował: Dagon