Alistair - strefa kontroli to jedno pole przy potworze. Normalnie, jeśli weźmiesz coś będące w obecności wroga, to podchodzi i atakuje. Mając ten artefakt unikasz tego podejścia i niepotrzebnej walki.
Uland - kontrowersyjna teza o spadku znaczenia artefaktów. Wiem, że w poprzedniczkach efekty było widać od razu, bo każdy pkt. ataku, obrony itd. przekładał się na skuteczność armii. No cóż, mało mamy artefaktów, które zwiększają siłę armii bezpośrednio. Niemniej, jeśli uda nam się znaleźć, np. Miecz Bogów oraz Tarczę z Adamantu, to uzyskujemy kosmiczną przewagę nad przeciwnikiem, jeśli nie ma taktyki lub podobnych artefaktów. Przykładów na skuteczność artefaktów można by podać całą listę. Ogólnie planuję zrobić kampanię do czwórki, i tam artefakty będą odgrywały ogromną rolę.