Oberża pod Rozbrykanym Ogrem

Zatęchłe Archiwum - "Słowem wyjaśnienia"

Osada 'Pazur Behemota' > Zatęchłe Archiwum > Słowem wyjaśnienia
Wędrowiec: zaloguj, wyszukiwarka
Ghost

Ghost

9.11.2006
Post ID: 5795

Dla tych którzy dopiero zaczynają przygodę z RPG lub chcą się trochę o tym dowiedzieć. Wyjaśnienie RPG z encyklopedii:

Gra fabularna (inaczej RPG, z ang. role-playing game, często zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) - gra, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych, lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.
Klasyczną grę fabularną można porównać do teatru improwizacji, w którym osoba prowadząca (najczęściej zwana Mistrzem Gry) odgrywa rolę autora scenariusza, reżysera, narratora i zazwyczaj aktora ról postaci drugoplanowych - gracze natomiast są aktorami pierwszoplanowymi, jednakże nieznającymi scenariusza i zmuszonymi improwizować i reagować na sytuacje, jakie stawia przed nimi Mistrz Gry. Cała rozgrywka toczy się prawie wyłącznie w oparciu o słowne opisy, czasem wspomagane muzyką lub taktyczną planszą - Mistrz Gry opisuje graczom ich otoczenie i akcje wykonywane przez bohaterów niezależnych, gracze natomiast opisują czynności wykonywane przez ich postaci. Do zadań Mistrza Gry należy również (zazwyczaj wspomagana ustalonymi regułami) decyzja, które akcje podejmowane przez graczy osiągną zamierzone efekty, a które nie. Stopień dozwolonej identyfikacji między graczami a odgrywanymi przez nich postaciami - wypowiadanie się w pierwszej osobie, wykorzystanie rekwizytów, kontakt fizyczny z pozostałymi graczami - jest kwestią umowną i zależy wyłącznie od stopnia immersji (zanurzenia) graczy w opisywany świat gry.

Ludzkim językiem, Gildia Łowców Przygód to to samo - tyle, że przez internet. Przebiega praktycznie identycznie, tyle, że nie w czasie rzeczywistym, z przyczyn czysto technicznych.

Od Zarania Dziejów (czyli odkąd Irvin wpadł na pomysł, że przydałby się kącik rolplejowy) przebieg sesji w fRPG znany jest jako storytelling. Jest to regularna opowieść (zwane tu Balladami), tyle, że każdy z głównych bohaterów sam kreuje losami całej grupy w swoich postach, będąc jednak (w rozsądnych granicach) kontrolowanym przez Mistrza Gry (zwanego tu Trubadurem).

Przedstawić dawnych Ballad póki co nie mogę, bo nie mam dostępu do archiwów, ale w najbliższym czasie nadejdą.