Imperium

Behemoth`s Lair

Dyskusja o najpotężniejszej jednostce Heroes 3 - O chłopie

Permalink

Śmieszne te wszystkie dywagacje :)

Zacznijmy od tego, że chłop, chcąc nie chcąc, jest jednostką wprowadzoną dla klimatu.
Nie oszukujmy się. Twórcy po prostu chcieli zrekompensować graczom brak jednostki z dwóch poprzednich części.

W ramach swoistego podsumowania:

Chłop jest najgorszą jednostką dostępną w całej grze. To nie ulega wątpliwościom.
Oczywiście można go wykorzystać w korzystny sposób.

a) Szkieletornia - Najczęściej przytaczana propozycja. I jest w tym sporo racji. Dla Nekromanty to idealny materiał na szkielety.
b) Czarcie lordy - Wysuwamy nasz oddział chłopów i patrzymy jak giną. Piękny widok, nie? Następnie za pomocą Czarcich lordów przywracamy do życia Demony, które zostają w naszej armii po walce.
c) Obrona miasta - Chłopi rozdzieleni na 7 stacków to może nie najsilniejszy garnizon, ale za nim przeciwnik przejmie zamek we władanie to otrzyma obrażenia od Wież strzelniczych. Często dwu lub trzykrotnie.
d) Obrona kopalni - Jeśli zostawimy garść chłopów w kopalni mogą okazać się przydatni. Dzięki temu zobaczymy jaką siłą dysponuje nasz wróg. Taką informację można spożytkować na różne sposoby.
e) Zbieranie kontrataków - Raczej rzadko uda się nam do tego doprowadzić. Chłop z marną szybkością 3 będzie miał problemy z wysunięciem się przed szereg i dokonaniu żywota w imię wyższych celów.

Wszelkie argumenty w stylu: Zdobądź Eliksir życia, miej 99 ataku i obrony czy użyj teleportu uważam za pozbawione sensu. Pozdrawiam.

Permalink

Mateusz

Śmieszne te wszystkie dywagacje :)

Twórcy po prostu chcieli zrekompensować graczom brak jednostki z dwóch poprzednich części.

Że co, proszę? Jaki brak jednostki z poprzednich części, skoro chłop występuje w każdej oprócz szóstki?

Permalink

Panie i Panowie zapomnieliście o jednej sprawie. Chłopi są ważnym taktycznym elementem.
> mięcho armatnie, które każdy pobije. Musi być coś najsłabszego.
> element niepewności w obozie najemników. Może archanioł, może chłop... W sytuacji krytycznej może to znacząco zmienić wynik rozgrywki.
> element tła i fabuły

Rozważacie po co wam chłop w WALCE, a nie po co wam w GRZE są chłopi. A gra to nie tylko walka. Można ich wykorzystać na różne sposoby edytując mapy, jako strategiczny element rozgrywki :

> Mapa "ochrona wioski" chłopi są świetni, żeby ich "chronić" np: przed nekromantą, który ich pozbiera z wioski zmieni w szkielety i wam dokopie.
> Mapa "transport chłopów" Przetransportować określona ilość chłopów do chatki jasnowidza w celu otrzymania jakiegoś strategicznego profitu zgrabnie umieszczonego w fabule. Do tego taki transport nie może być za łatwy.
> Oflagowanie siedlisk chłopów jako cel rozgrywki.
> Mapa "bunt chłopów" taktyczna walka z dużą ilością chłopów "podburzonych" przez przeciwnika i przedzieranie się przez zawiłą mapę, ze słaba armią na której są ich legiony, zbieranie armii po drodze, odzyskiwanie zamków z ograniczoną rozbudową, wypełnianie drugoplanowych questów.
> Mapa "obroń bagno" nawiązująca do "Shreka" i rozgrywana bohaterem który jest ogrem i nazywa się "Shrek". Idziesz sobie po mapie, a tu wyskakuje ci 500 chłopów z wrzaskiem "Jątek łap za widły to ogr!!!" Albo ganiają cie bohaterowie, głównie z chłopami i niewielkimi ilościami jednostek z zamku.

Permalink

Alistair

Mateusz: Śmieszne te wszystkie dywagacje :)

Twórcy po prostu chcieli zrekompensować graczom brak jednostki z dwóch poprzednich części.

Że co, proszę? Jaki brak jednostki z poprzednich części, skoro chłop występuje w każdej oprócz szóstki?

Nie rozumiesz?
W podstawowej wersji gry (The Restoration of Erathia) chłopów nie było.
Twórcy wypuszczając dodatek postanowili to naprawić, jako, że chłop to klimatyczna jednostka.

Proste jak budowa cepa.

Permalink

Podstawowo rzucony czar ofiara z mocą 1 pozwala 1 chłopem wskrzesić 5 chłopów, a chowańcem 2 inne chowańce.
Jeśli jednak moc mamy 5 to z 1 chłopa otrzymamy 9 chłopów, a z chowańca 3.
Z drugiej strony jednak przy mocy 5 z 20 chłopów mamy 180 PŻ, czyli tyle co z 15 chowańców.
Przy mocy 8, 20 chłopów da nam 240 PŻ, a chowańców potrzeba już 16 chowańców.
Brzmi to bardzo teoretycznie, ale świadczy o tym, że skuteczność tego czaru u chłopa najszybciej rośnie. Dodatkowo, jeśli się nie mylę, aby 2 wskrzeszenia były skuteczniejsze od wskrzeszenia chłopów i ofiary trzebaby mieć moc na minusie...

Permalink

Mateusz

W podstawowej wersji gry (The Restoration of Erathia) chłopów nie było.
Twórcy wypuszczając dodatek postanowili to naprawić, jako, że chłop to klimatyczna jednostka.

Proste jak budowa cepa.

Ano, nie wiedziałem. Miałem od razu ZE, a z tego co pamiętam, elementy z SoD były od razu w RoE. A jeśli nawet nie, to nie zwróciłem na to uwagi.

Permalink

Lucian

> Mapa "ochrona wioski" (...)
> Mapa "transport chłopów" (...)
> Mapa "bunt chłopów" (...)
> Mapa "obroń bagno" (...)

Hmm... pierwszych trzech nawet nie szukałem, ale powiedz mi, skąd wytrzasnąłeś mapę "obroń bagno"?! Bo nie ma tego ani w grze, anie w Krypcie Map :/

EDIT: Nie zorientowałem się :P Ale fajnie by było, jakby ktoś taką mapkę zrobił :D

Mateusz

http://pliki.jaskiniabehemota.net/avatars/users/9827

Hayven: Jeśli nie zrozumiałeś to pozwolę sobie Ci wytłumaczyć, że te mapy nie istnieją naprawdę. Dodam, że nikt tego nawet nie zasugerował. Lucian po prostu wymyślił sobie nazwy, lub koncepty na mapy z wykorzystaniem chłopów.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 9.02.2013, Ostatnio modyfikował: Hayven

Permalink

Takie mapy można zrobić z dowolną jednostką. Nikt przecież nie tworzył chłopa w tym celu. Takie rozważania mają sens jedynie z tego powodu, żeby znaleźć jakiś sposób wykorzystania chłopa. Skoro już jest, to jak go wykorzystać. Nie tłumaczy to jednak za bardzo tworzenia jednostki z najmniejszymi jakie mogą być statystyki. Trzeba było jeszcze zrobić zakres obrażeń 0-1, to dochodziłoby do sytuacji, gdy chłop nie zadałby w ogóle obrażeń.

Permalink

Alistair

Nikt przecież nie tworzył chłopa w tym celu.

A niby czemu nie? Przecież wiele (ba - bardzo wiele) jednostek jest bardziej klimatycznych niż związanych z kwestiami taktycznymi. Nieulepszone gremliny, demony, zombie, zjawy, troglodyci, gobliny, gnolle, niziołki czy żywiołaki ziemi - żeby wymienić tylko niektóre - te wszystkie jednostki nie są dla przeciętnego gracza atrakcyjne. Czy to znaczy, że są niepotrzebne?


Permalink

Oczywiście, że nie. Tylko, że nikt z nas nie postawiłby koło siebie chłopa i żywiołaka ziemi. Ten ostatni stanowi pewne zagrożenie. A chłop? Musiałyby być tego naprawdę duże ilości.

Permalink

Oczywiście jak kolega zauważył wymienione przez mnie mapy jeszcze nie istnieją, ale zaistnieć mogą, jeżeli komuś będzie się chciało je zrobić. Chłop został stworzony po to, żeby był bo twórcom gry akurat tak się zachciało. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wymyślić dla niego jakaś role.

> "obrona wioski"
Zamiast walenia naprzód legionów silnych jednostek i bohaterów z 99 ataku i 99 obrony całkowita zmiana filozofii rozgrywki.
Taka mapa w której trzeba bić się o każdy punkt i zasób, każdą jednostkę, planować ataki i wykorzystywać teren pola bitwy wędrować od jednej bezpiecznej strefy do drugiej. Rozgrywkę można urozmaicić paradoksalnie usuwając część jednostek i opcji np: ograniczają je do jednego bohatera, jednostek max 3 poziomu i 2 gildii magów tylko z wybranymi czarami.
Jednostki normalnie "słabe taktycznie" przestają być takie "słabe" świetnie nadają się wtedy jako przeciwnicy do walki manewrowej w samodzielnie robionych mapach skupiających się na walce z wykorzystaniem taktyki, logistyki, artylerii, artefaktów, magii, zaklęć i innych zwykle rzadko używanych umiejętności.
Heroes III oferuje o wiele więcej zastosowań, niż wymyślili sobie jego twórcy. Taka "balista" zwykle niewiele zrobi jednostkom wyższych poziomów, za to jej zastosowanie może okazać się kluczowe w wyżej wymienionych sytuacjach. Ale najpierw trzeba ją zdobyć.
Podobnie czary. Walka na mapie z silniejszym przeciwnikiem, na której trzeba z trudem zdobyć umiejętności podwyższające manę i poziom czarów, później zdobyć potężny czar i dopiero z jego strategicznie planując użycie każdego punktu many pomocą pokonać wroga... A to wszystko okraszone ciekawymi zdarzeniami losowymi, komentarzami, narracją i oczywiście CHŁOPAMI :)

Ktoś ma pomysł na mapę, gdzie za całą armię będzie służył 1 chłop? :)

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 9.02.2013, Ostatnio modyfikował: Lucian

Permalink

Lucian

Ktoś ma pomysł na mapę, gdzie za całą armię będzie służył 1 chłop? :)

Od biedy dałoby się takową stworzyć.
Tyle, że opierałaby się na na czarach ofensywnych bohatera. W inny sposób nie dałoby się rozgrywać walk.
Zakładając oczywiście, że ten 1 chłop byłby naszą armią przez cały czas trwania gry.
Wydaje mi się, że niestety realizacja takiego konceptu skazana jest na marny los i odmęty niepamięci.

Apropos misji o chłopach. Swego czasu pracowałem nad taką.
Była tworzona w nurcie buntu chłopów przeciw zbyt wysokim podatkom (żadnych aluzji do rządu, VAT-u... skądże)
Właściwie to warstwa wizualna była ukończona. W mapie było dużo tekstu - tego nie skąpiłem nigdy.
Jednak choćby kwestia ilości jednostek i balansu walk była praktycznie nietknięta.
Prace nad mapą zarzuciłem paradoksalnie z przyczyny zrobienia zbyt wielu rzeczy.
To znaczy zapętlenie misji pobocznych, namiotów kluczników i pomysłów (których ze świecą szukać w standardowych mapach) sprawiło, że w pewnym momencie po prostu odpuściłem. Po dłuższej przerwie nie miałem siły dokładnie już tego przemyśleć i doprowadzić do szczęśliwego końca.

A tutaj wrzuciłem trochę screenów z mojego starego tworu:
Ujęcia mapy

O ile mi słomiany zapał pozwoli to zacznę mapę o rozmiarze S (poprzednia była M) i może wtedy uda mi się ją ukończyć.

Liczba modyfikacji: 1, Ostatnio modyfikowany: 9.02.2013, Ostatnio modyfikował: Mateusz

Permalink

Chcecie mapy z chłopami? Weźcie mapę "Ciepłe, znajome miejsce" i podmieńcie:
urodziska na słomiane chatki;
lawę na trawkę;
Inferno na losowe miasto z wyłączonym generatorem stworów 1 lvl;
bohaterów w więzieniach na losowych z armią składającą się z 300 chłopów;
treść zdarzeń losowych na inne;
komentarz potworów pilnujących wejścia do podziemi
nazwę i opis misji na inne;
cel na zdobycie 1000 chłopów.
I macie.

Permalink

Raczej miałem na myśli mapę w której na początku masz jednego chłopa i ktoś cie goni, a później sytuacja się powoli rozwija, z tym, że jednostek nigdy nie ma za wiele i trzeba kombinować w czasie walki. A co do podmiany jednostek na gotowej mapie, to raczej mało zabawny pomysł z racji tego, ze wiadomo jak ja przejść.

Permalink

1. scenariusz głównej kampanii WoG-a. Tam zaczynasz z jednym chłopkiem a kończysz kompletnie inaczej.

Permalink

Kampanie WoG-a akurat niewiele mają z faktyczną grą w H3 wspólnego - na SoD nie odtworzysz tamtejszych taktyk bez ingerencji w kod gry. :P


Permalink

Jedyne do czego przydaję mi się chłop to do zrobienia klimatu na mapce którą robię.

Permalink

Jesteście zakręceni jak słoik od dżemu :D

Ośmielam się stwierdzić, że Chłopi to jednostki wręcz kultowe. Reakcja każdego gracza na zbuntowaną armię Chłopów jest taka sama... x]

Chłopi w IV byli o tyle przydatni, że generowali nam jakikolwiek dochód. W pierszwych częściach Heroes Chłopi stanowią dosłowną pożywkę dla Duchów (I-II). Na szczęście w III została przydzielona im już tylko "funkcja" mięska armatniego :P


Permalink

@Up: Nie zgodzę się, że w H3 Chłopi mogli odetchnąć z ulgą dzięki awansowi do roli mięsa armatniego. Przecież w tej części służyły tylko po to, by Nekromanta mógł zeskeletonizować ich ;)